عنوان | بررسی رابطه فعالیت آموزش مجازی معلمین زن با کارکرد خانواده، تعارض و دلزدگی زناشویی در ایام قرنطینه کرونا |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 4 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 61-45 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | دلزدگی زناشویی آموزش مجازی مشهد معلمان زن زنان مشهد کارکرد خانواده تعارض زناشویی کووید 19 ایام قرنطینه |
چکیده |
پژوهش در حوزه مسایل روان شناختی زنان معلم یکی از فعالیت های اساسی است که زمینه ساز تأثیر چند جانبه ای بر وضعیت زنان، خانواده، و دانش آموزان دارد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه فعالیت آموزش مجازی معلمین زن با کارکرد خانواده، تعارض و دلزدگی زناشویی در آموزش مجازی ایام قرنطینه کرونا بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمین زن شهر مشهد ناحیه تبادکان بود که از میان آنها 390 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مقیاس کارکرد خانوادگی اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983)، مقیاس تعارض زناشویی ثنایی و براتی (1382) و مقیاس دلزدگی زناشویی پاینز (1996) جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss ویراست21 استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین فعالیت آموزش مجازی معلمین زن با کارکرد خانواده، تعارض و دلزدگی زناشویی رابطه معناداری وجود دارد (05/0 p < ). و متغیر فعالیت آموزش مجازی معلمان زن قادر است کارکرد خانواده، تعارض و دلزدگی زناشویی در آموزش مجازی ایام قرنطینه کرونا را پیشبینی کند. نتیجه گیری از آنجا که آموزش مجازی در آینده جزئی از برنامه های آموزشی است، پیشنهاد می شود ، برای کیفیت بخشی به کارکرد خانواده و کاهش تعارض و دلزدگی زناشویی در معلمان زن، به توانمندسازی بانوان معلم در آموزش مجازی و به تدوین شیوه های آموزش مجازی سازگار با کارکردهای خانواده توجه ویژه ای بشود. |
کد مقاله | 48683 |
تعداد بازدید | 34 |
|