عنوان
|
تحلیل اجتماعی نقش رسانهها بر جایگاه جنسیت در ورزش مطالعه موردی: خبرهای ورزشی المپیک 2020 توکیو در روزنامه ایران ورزشی |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
صدیقه رضایی پاشا - فریده شریفی فر - محمود شارعپور - علی اصغر کیا |
مشخصات نشریه
|
زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 17 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
87-65 |
کلید واژه
|
جنسیت ورزش رسانه تأثیر رسانه مردان ورزشکار زنان ورزشکار اخبار ورزشی تحلیل اجتماعی المپیک پوشش خبری پوشش رسانهای المپیک 2020 توکیو روزنامه ایران ورزشی
|
چکیده
|
هدف از نگارش این مقاله، تحلیل اجتماعی نقش رسانه ها بر جایگاه جنسیت در ورزش در پوشش رسانه ای مسابقات المپیک 2020 توکیو است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالب روزنامه ایران ورزشی سال 1400 است. نمونه گیری آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید که شامل 89 داده متنی (خبر، گزارش، مصاحبه و مقاله) در روزنامه ایران ورزشی می باشد در تحقیق حاضر داده های متنی روزنامه ایران ورزشی در فرآبند کدگذاری در سه سطح مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضامین فراگیر دسته بندی گردیدند سپس این مضامین به بصورت یک نقشه الگوی مفهومی رسم و مضامین برجسته هر یک از این سه سطح همراه با روابط میان آنها نشان داده شد. مقایسه نتایج بدست آمده از تحلیل مضمون روزنامه ایران ورزشی در بازه زمانی برگزاری المپیک نشان می دهد که رویکرد این روزنامه مبنی بر مفاهیم هژمونی، استعاره های ورزشی و فراواقعیت بوده است اما نکته قابل توجه در مفهوم هژمونی است که پوشش خبرها در این مضمون برای هر دو جنس انجام شده است با این تفاوت که حمایت خبری از بانوان بیشتر اعلام محرومیت های زیرساختی جهت تمرین در قبل از اعزام به مسابقات یا کمبود امکانات یا تجهیزات برای فرد ورزشکار در هنگام برگزاری مسابقات و ... می شود در حالیکه پوشش خبری برای ورزشکاران مرد شامل اختصاص امتیازات ویژه و تشویق بابت تلاش ها در عرصه رقابت با حریفان حتی در حالیکه به نتیجه مطلوب مدنظر نرسیدند.
|