عنوان | بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه 90 ایران |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما سال 6 شماره 4 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 158-129 |
کلید واژه | فیلم سینما زن در سینما زنان مطلقه زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران بازنمایی فیلمهای ایرانی بازنمایی رسانهای نشانهشناسی سوژه بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران سوژگی فیلم سینمایی شیوه بازنمایی زنان سوژگی زنان آثار سینمایی سوژه زنان شیوه بازنمایی فیلم رگ خواب سینمای دهه 90 دهه نود فیلم ناهید فیلمهای دهه نود فیلم اینجا بدون من |
چکیده |
این پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه در این فیلمها برساخته میشود. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا بدون من) که در آن به زن مطلقه اشاره شده است برای تحلیل گزینش شد. نتایج حاکی است که طبقه اجتماعی پایین، در معرض قضاوت قرار داشتن، نگاه مغرصانه مردم به زنان مجرد مطلقه، بیتوجهی جامعه و سوء ظنجامعه نسبت به زنان مستقل و مطلقه، بازتولید چرخه خشونت از جانب جامعه، وضعیت، رفتاری، معیشتی، اقتصادی و رفتاری نامطلوب و ناسالم و نمایش بازیابی زنانگی در محیطهایی مثل آشپزخانه از جمله مهمترین رمزگان ایدئولوژیکی است که در این فیلمها معنا یافته است. همچنین پیروی از ایدئولوژی (مردسالاری) چنان کورکورانه است که زنان نیز به عنوان افرادی که تحت انقیاد ان هستند آن را درونی میکنند و خود عامل بازتولید آن میگردند مانند زن صاحبخانه در رگ خواب. همچنین زن به عنوان موجودی محصور در ید اختیارات مرد، چنان در افراد جامعه و مناسبات روزمره مردم، سنت، خانواده و ... ریشهدوانده است که زن مطلقه تبدیل به سوژهای منقاد شدۀ ایدئولوژی میشود و کنش خلاف جهت این ایدئولوژی منجر به بازخواست شدن از جانب افراد مسحور آن ایدئولوژی میشود. |
کد مقاله | 48659 |
تعداد بازدید | 31 |
|