• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان جشن عروسی، به مثابه صنعتی نوظهور (مطالعه‌ای در شهر همدان)
تعداد صفحات 42
نویسنده معصومه طالبی دلیر - فردین علیخواه - سیدهاشم موسوی
مشخصات نشریه  علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 29 پیاپی 99
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 174-133
کلید واژه مراسم ازدواج  مراسم عروسی  تغییرات فرهنگی  همدان  جشن عروسی  جشن ازدواج  مصرف گرایی  کالایی شدن  تجاری شدن  صنعت جشن عروسی  
چکیده این روزها برخلاف گذشته، برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، کمتر شکلی مشارکتی دارد و مراحل مختلف آن، غالباً، از آغاز تا پایان، به مؤسسات تجاری سپرده می‌شود. این شرایط بیانگر آن است که در جامعه امروزی، صنعتی به نام صنعت عروسی در حال شکل‌گرفتن ‍است و عروسی‌ها رو به سوی تجاری شدن دارند. هدف این مقاله شناخت ویژگی‍های این صنعت نوپدید در شهر همدان و مطالعه جنبه‌های مختلف آن است. در خصوص صنعت جشن ازدواج نظریه‌ها، تحقیقات و دیدگاه‌های متنوعی وجود دارد که به‌طورکلی بر کنشگری زنان، مصرف‌گرایی و تجلی کالایی‌شدن نظام سرمایه‌داری تأکید دارند. این دیدگاه‌ها در مقاله مرور شده‌اند. روش تحقیق این مقاله، روش کیفی است و داده‌های آن از طریق مصاحبه عمیق نیمه‌ساخت‌یافته با 16 نفر از شاغلین صنعت عروسی شهر همدان جمع‌آوری‌شده است. مفاهیم بنیادین مصاحبه‌ها سپس با تکنیک تحلیل مضمون استخراج‌شده و درنهایت تحلیل‌ها بر پایه نُه مضمون محوری ساخت ‌یافته‌اند. نتایج این پژوهش نشان‍ می‌دهد که گسترش صنعت جشن عروسی که «تجاری شدن» ویژگی برجسته آن است «سوبژکتیویته زنانه» و تقویت فرهنگ «فردگرایی» و «کالا ‍شدگی» را در بردارد و به تضعیف مراسم عروسی محلی می‍انجامد.

کد مقاله 48642
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397