عنوان | جشن عروسی، به مثابه صنعتی نوظهور (مطالعهای در شهر همدان) |
تعداد صفحات | 42 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 29 پیاپی 99 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 174-133 |
کلید واژه | مراسم ازدواج مراسم عروسی تغییرات فرهنگی همدان جشن عروسی جشن ازدواج مصرف گرایی کالایی شدن تجاری شدن صنعت جشن عروسی |
چکیده |
این روزها برخلاف گذشته، برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، کمتر شکلی مشارکتی دارد و مراحل مختلف آن، غالباً، از آغاز تا پایان، به مؤسسات تجاری سپرده میشود. این شرایط بیانگر آن است که در جامعه امروزی، صنعتی به نام صنعت عروسی در حال شکلگرفتن است و عروسیها رو به سوی تجاری شدن دارند. هدف این مقاله شناخت ویژگیهای این صنعت نوپدید در شهر همدان و مطالعه جنبههای مختلف آن است. در خصوص صنعت جشن ازدواج نظریهها، تحقیقات و دیدگاههای متنوعی وجود دارد که بهطورکلی بر کنشگری زنان، مصرفگرایی و تجلی کالاییشدن نظام سرمایهداری تأکید دارند. این دیدگاهها در مقاله مرور شدهاند. روش تحقیق این مقاله، روش کیفی است و دادههای آن از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختیافته با 16 نفر از شاغلین صنعت عروسی شهر همدان جمعآوریشده است. مفاهیم بنیادین مصاحبهها سپس با تکنیک تحلیل مضمون استخراجشده و درنهایت تحلیلها بر پایه نُه مضمون محوری ساخت یافتهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که گسترش صنعت جشن عروسی که «تجاری شدن» ویژگی برجسته آن است «سوبژکتیویته زنانه» و تقویت فرهنگ «فردگرایی» و «کالا شدگی» را در بردارد و به تضعیف مراسم عروسی محلی میانجامد. |
کد مقاله | 48642 |
تعداد بازدید | 41 |
|