• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازارجویی در جراحی‌های زیبایی: تجربه زیسته زنان در کلینیک‌های زیبایی
تعداد صفحات 43
نویسنده سیده هاجر حسینی - حسین افراسیابی
مشخصات نشریه  رفاه اجتماعی - دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی، گروه پژوهشی رفاه اجتماعی - علمی پژوهشی سال 23 پیاپی 91
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 321-279
کلید واژه تجربه زیسته  زنان و جراحی زیبایی  پدیدارشناسی  زنجان (شهرستان)  عمل زیبایی  کلینیک‌های زیبایی  زنان زنجانی  تجربه زیسته زنان  بازارجویی  بازارطلبی  بیمار مشتری  
چکیده مقدمه: اگرچه تلاش برای زیبا به­ نظر رسیدن، یک رفتار اجتماعی تاریخی است، اما ترسیم ویژگی­ های زیبایی و «بازارجویی» برای جستجو و رونق­‌بخشی به بازار عمل­ های زیبایی، چالش جدیدی است که می‌­تواند آسیب­ هایی برای جراحان و بیمارمشتریان در پی داشته باشد. هدف تحقیق، شناخت زوایای بازارجویی جراحی­ های زیبایی بر اساس تجربه زیسته زنان جراحی­‌شده است.
روش: یک تحقیق کیفی پدیدارشناختی از نوع استعلایی طبق مدل موستاکاس و با انتخاب هدفمند 11 بیمارمشتری زن که طی 12 ماه قبل از مصاحبه حداقل یک جراحی زیبایی یا جراحی و ترمیم در یک عضو از بدن خود را تجربه نموده‌­اند انجام شد. داده‌­ها در کلینیک­های جراحی زیبایی شهر زنجان با روش مصاحبۀ نیمه­‌ساخت­‌یافته تا رسیدن به اشباع نظری جمع‌آوری شد. کدگذاری داده­‌ها در نرم‌­افزار MAXQDA.20 و اعتباریابی داده‌­ها با بازبینی انعکاسی(بازتابی محقق) و بازبینی همتایان انجام شد.
یافته‌ها: بازارجویی جراحی زیبایی در 7 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی پدیدار شد. شرایط مؤثر بر پدیده در 5 مضمون اصلی «اغواگری اینترنتی»، «مشاوره بازارطلب و تعیین­‌کننده»، «تعبیه بازار جراحی در جامعه»، «موضع­‌یابی عمل جراحی»، و «مداخله در بازارجویی»؛ و شرایط متأثر از پدیده در 2 مضمون اصلی «اختلال اجتماعی و رابطه‌­ای» و «اختلال و فروپاشی روانی» پدیدار شدند و در ابرمضمون «بازارجویی چندوجهی و درهم­‌تنیده» گردهم آمدند.
بحث: بازارجویی جراحی زیبایی، یک پدیدۀ چندوجهی و درهم­‌تنیده (با وجوهی نظیر اغواگری اینترنتی، مشاورۀ بازارطلب، تعبیه اجتماعی و...) است. کنترل­‌نشدگی بازارجویی، تجسّم­های غیرواقعی و ایدآل­‌گرایانه و ناهمخوانی آن با نتایج جراحی و اختلالات اجتماعی و روانی را شکل می­‌دهد. بنابراین، تعدیل پدیده از طریق مداخلات اجتماعی، آموزش اخلاق پزشکی و آموزش هوشیاری­‌بخش اجتماعی، به‌­منظور اصلاح دیدگاه جراحان و بیمارمشتریان نسبت به شرایط جراحی زیبایی، پیشنهاد می‌­شود.

کد مقاله 48637
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397