عنوان | خوانش فیلم زنی به نام نیکیتا بر اساس اسطورهشناسی تطبیقی ساختگرای جوزف کمبل |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 5 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 48-32 |
کلید واژه | زنان در فیلم سینمایی اسطوره شناسی قهرمان زن بررسی تطبیقی نقد اسطوره شناسی خوانش فیلم جوزف کمبل فیلم سینمایی آثار سینمایی اسطورهشناسی تطبیقی سفر قهرمان فیلم زنی به نام نیکیتا |
چکیده |
آثار سینمایی بسیاری در سراسر جهان حول یک شخصیت کلیدی شکل گرفتهاند که با ویژگی های مشترکشان در کنار هم، به کهن الگویی رهنمون میشود که جوزف کمبل آن را دستمایه نظریهای قرار داد که فهم همه آثار و معانی پنهانشان را به سادگی میسر میکند. این کهنالگو که قهرمان نام دارد در غالب آثار به صورت یک مرد رخ مینماید حال آنکه قهرمان میتواند یک زن نیز باشد. نظر به محدودیت حضور قهرمانان زن در آثار سینمایی، این پژوهش بر آن است تا با مبنا قرار دادن فیلم «زنی به نام نیکیتا» به بررسی چند و چون حضور قهرمان زن در آثار سینمایی بپردازد. در این راه برای پاسخ به پرسشهای پژوهش نظیر اینکه الگوی شکل دهنده به سرگذشت قهرمان در فیلم «زنی به نام نیکیتا» چیست؟ معنای پنهان در این اثر چیست؟ و شکلگیری معنا در این اثر به رغم شباهت ساختاریاش با سایر آثار قهرمان محور، چگونه انجام میگیرد؟ این نوشتار شیوهای توصیفی و تحلیلی در پیش گرفت و با ابتنا به روش تحقیق اسطوره شناسی تطبیقی ساختگرا به این نتیجه دست یافت که الگوی شکل دهنده به سرگذشت قهرمان در فیلم «زنی به نام نیکیتا» همان الگوی تبیینی کمبل منتها با در نظر گرفتن جزئیاتی به خاطر تغییر جنسیت قهرمان است. معنای پنهان در این اثر از تقابل دوگانههای طبیعت/فرهنگ، آنیموس/آنیما، محبت/خشونت، بخشش/عدالت حاصل شده و همانا تقابل و تنازع با فرهنگ مرد سالارانه غرب است. |
کد مقاله | 48626 |
تعداد بازدید | 17 |
|