• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان موانع اعتقادی حضانت در فقه اهل البیت (علیهم السلام) و دو مذهب حنفیه و مالکیه و آثار آن در تربیت فرزند
تعداد صفحات 25
نویسنده اسماعیل عبداللهی - خالد غفوری الحسنی
مشخصات نشریه  مطالعات فقه تربیتی (راه تربیت سابق) - جامعه المصطفی العالمیه سال 10 پیاپی 19
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 185-161
کلید واژه اهلیت  حضانت  حضانت در فقه شیعه  حضانت فرزند  تربیت کودک  فقهای امامیه  فقه اهل سنت  اعتقادات مذهبی  حضانت کودکان  تربیت فرزندان  عدم اهلیت  حضانت در فقه  دیدگاه فقها  موانع حضانت  فقه حنفی  شرایط حضانت کننده  موانع حضانت در فقه امامیه  شرایط حضانت در فقه امامیه  شرایط حضانت در فقه عامه  موانع حضانت در فقه عامه  کفر  دیدگاه فقهی  فقه اهل‌ بیت  فقهای حنفیه  ارتداد  فقه مالکی  فقهای مالکی  موانع اعتقادی  انحرافات عقیدتی  
چکیده مسأله حضانت، از جمله مسایل مهم فقهی است که در کتب فقهی برخی ابعاد آن، مطرح شده است؛ حضانت موانعی نیز دارد؛ از جمله موانع اعتقادی حضانت، در فقه اهل‎بیت و دو مذهب حنفیه و مالکیه که علیرغم اهمیت آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
مقصود از حضانت، ولایت بر کودک و مجنون به خاطر تربیت آنها و آن‎ چیزهایی است که مربوط به مصلحت و حفظ آنهاست. هر فردی، صلاحیت عهده داری حضانت را ندارد؛ به‌طور کلی،برخی موانع حضانت شامل نداشتن اهلیت، انحرافات عقیدتی، انحرافات سلوکی و اخلاقی، مرض جسمی و نداشتن قدرت اقتصادی است. در این مقاله، سعی شده است موانع اعتقادی حضانت که با شکل‎گیری اصل نظام اعتقادات دینی کودکان ارتباط دارد، بررسی شود.
رویکرد این مقاله، بررسی موانع حضانت ناشی از انحراف عقیدتی حاضن یعنی کفر و ارتداد به روش توصیفی و تحلیلی است که با مراجعه به نظریات و آراء فقهای مذهب اهل‎بیت و دو مذهب حنفیه و مالکیه انجام می‎شود. طبق نتیجه این پژوهش، متصدیان تربیت در جامعه اسلامی، باید در این زمینه به مسئولیت خطیر خویش عمل کنند و نباید حضانت کودک به دست کافر و یا مرتد سپرده شود؛چرا که آثار شوم این دو انحراف عقیدتی، مستمراً در محضون باقی‎مانده، موجب انحراف در شکل‎گیری نظام اعتقادی، عاطفی و رفتاری کودک و در نهایت شقاوت فرد است که تبعات اجتماعی نیز، دارد.

کد مقاله 48604
تعداد بازدید 9

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397