عنوان
|
بررسی عملکرد دانشآموزان در حل مسائل استدلال تناسبی و تأثیر پایه تحصیلی، جنسیت و نوع مدرسه بر کارکرد آنها |
تعداد صفحات
|
44 |
نویسنده
|
ابراهیم ریحانی - حمیدرضا برخورداری - سعید حقجو |
مشخصات نشریه
|
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی - دانشگاه فرهنگیان - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
507-461 |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر حل مسئله نوع مدرسه دانشآموزان دختر دبیرستانی قزوین (شهرستان) پایه تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی استدلال تناسبی عملکرد دانشآموزان دانشآموزان پایه هفتم دانشآموزان پسر دختران مقطع هفتم دانشآموزان پایه هشتم دانشآموزان دختر پایه هشتم دانشآموزان پایه نهم دانشآموزان متوسطه اول پایه نهم
|
چکیده
|
پژوهش حاضر عملکرد دانشآموزان متوسطه اول در حل مسائل استدلال تناسبی و تاثیر عوامل پایه تحصیلی، جنسیت و نوع مدرسه را بر کارکرد آنها مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه از نوع توصیفی و پیمایشی است. در این پژوهش، 442 نفر از دانشآموزان متوسطه اول شهر قزوین پس از انتخاب به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری، آزمونی محققساخته شامل 5 سؤال مرتبط با استدلال تناسبی است که روایی صوری و محتوایی آزمون توسط 4 نفر از اساتید ریاضی و آموزش ریاضی تایید شد و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 0.86 به دست آمد که این مقدار وضعیت مناسبی را در مورد پایایی آن نشان میدهد. تجزیه و تحلیل دادهها، با کمک نرم افزار Spss26 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمونهای خیدو و همبستگی اسپیرمن انجام شد. تحلیل نتایج با تعیین سطح معناداری 95 درصد حاکی از آن بود که عملکرد دانشآموزان در حل مسائل استدلال تناسبی معنادار بوده و به طور کلی در سطح پنج یعنی«استدلال تناسبی» از چارچوب نظری پژوهش ارزیابی میشوند. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین عملکرد دانشآموزان پایههای هفتم، هشتم و نهم در حل مسائل استدلال تناسبی تفاوت معناداری وجود دارد و با افزایش پایه تحصیلی عملکرد حل مسئله آنها نیز افزایش مییابد. از طرفی با بررسی تاثیر جنسیت دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله آنها مشخص شد تفاوت عملکرد دانشآموزان دختر و پسر در حل مسائل استدلال تناسبی معنادار نبود.
|