عنوان | آسیبشناسی مفهوم حجاب و عفاف از نگاه صاحب نظران حوزه تربیت دینی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 100-81 |
کلید واژه | حجاب عفاف آسیبشناسی مفهوم حجاب تهران صاحب نظران نهادینه سازی دانشآموزان دوره ابتدایی آموزش ابتدایی معلمان ابتدایی نظریه زمینهای دوره ابتدایی تربیت دینی کارشناسان تربیت دینی آموزش حجاب آموزش عفاف نهادینه سازی حجاب نهادینه سازی عفاف درس هدیههای آسمان |
چکیده |
هدف این پژوهش آسیب شناسی آموزش و نهادینه سازی مفهوم حجاب و عفاف در دوره دوم ابتدایی است، که از نظر هدف کاربردی است. روش: روش این پژوهش کیفی می باشد و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیان انجام پذیرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با روش نمونهگیری هدفمند و بکار گیری معیار اشباع نظری با 39 نفر از ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﻳﻲ شهر تهران، کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ مصاحبه انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کد گذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهندهی استخراج بالغ بر 298 کد باز از مصاحبهها و نیز احصاء 50 کد محوری و 7 کد انتخابی است. یافته ها: نتایج نشان دهنده آسیب های آموزشی-درسی، عرفی-اجتماعی، پرورشی- تربیتی، روانی-عاطفی، حاکمیتی-قانونی، فرهنگی-هویتی و فلسفی - اعتقادی می باشد که لازم است مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد. نتیجه گیری: لازمه مواجهه با آسیب ها توجه به آسیب ها و راهکارهای احصاء شده است. |
کد مقاله | 48600 |
تعداد بازدید | 6 |
|