• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجارب زیسته دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم دختر از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه (‌یک مطالعه پدیدارشناسانه)
تعداد صفحات 30
نویسنده محمدحسین بهرامی
مشخصات نشریه  مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 80-51
کلید واژه حجاب  کشف حجاب  دانش‌آموزان دختر  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  تجارب زیسته دختران  تجربه دختران  حجاب دختران  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده هدف: از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته دانش‌‌آموزان دختر مقطع متوسطه از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه بود.
روش : روش پژوهش؛ مبتنی بر رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی بود. برای گردآوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده و برای تحلیل داده‌های پژوهش، از تحلیل مضمون بهره گرفته شد.
یافته ها:در این مطالعه، ده مضمون کلی در سه بعد محوری شامل برداشت ناصواب ارزش حجاب، دستاویز نمودن ارزش حجاب و القاء تفکر حجاب مانع آزادی جای گرفتند. همچنین ابعاد زمینه‌‌های فرهنگی، اجتماعی و شخصی و خانوادگی مبتنی بر تسهیل‌‌ پدیده حجاب‌ و ابعاد درک شدن به جای طرد شدن، عدم تبیین و روشن‌‌نگری مطلوب و مغفول بودن الگو‌‌های عملی و شعارزدگی مبتنی بر بازدارنده بودن پدیده حجاب‌ شناسایی شد.
نتیجه گیری : بر اساس یافته‌‌های این پژوهش می‌‌توان استنتاج نمود که مواجهه با چالش کشف حجاب دانش‌‌آموزان در مسیر مدرسه مستلزم تغییر نگاه دستگاه‌‌های اجرایی به مقوله حجاب است و باید از مواضع برخورد‌‌های سطحی و شتاب‌‌زده دوری نموده و مسیر تبیین و روشن‌‌نگری را جایگزین ساخت. هم‌‌چنین نیاز است که در زمینه نیاز‌‌های واقعی دانش‌‌آموزان و نسل جوان، توسط جامع عمومی و ذینفعان، فرهنگ‌‌سازی شده و از پتانسیل‌‌ نهادهای اجتماعی، آموزشی و رسانه‌‌ای و حتی سیاسی بهره‌‌گیری شود. چنانچه رویه موجود در رابطه با پدیده حجاب دانش‌‌آموزان و نسل جوان تداوم یابد و به فرایند مواجه آن کم‌‌توجهی شود؛ موجب شکاف عمیق‌‌تری در آینده نزدیک خواهد شد.

کد مقاله 48599
تعداد بازدید 6

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397