عنوان | واکاوی تجارب زیسته مربیان عفافگرایی: پیشبرندهها و بازدارندهها |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهران پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 34-5 |
کلید واژه | تجربه زیسته موانع مشهد عوامل پیش برنده عفاف گرایی مربیان عفافگرایی مربیگری |
چکیده |
این پژوهش بهمنظور واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان عفافگرایی صورت گرفته است تا امکان تحلیل فرصتها و چالشهای این حرفۀ مهم مهیا شود. جامعۀ پژوهش حاضر، مربّیان عفافگرایی مرتبط با مدارس دورة ابتدایی و متوسطۀ شهر مشهد را شامل میشود که هفده نفر از ایشان بهصورت هدفمند ازنوع «با حداکثر تنوع» انتخاب شدند و با توجه به معیار اشباع داده ها و تکرار اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختاریافته با آنها صورت گرفت. پساز انجامشدن مصاحبهها، کاوش در تجارب مربّیان عفافگرایی و تجزیهوتحلیل اطلاعات، یافتههای پژوهش درقالب 103 مفهوم و 21 مقوله جای داده شد و درنهایت، مقولههای تدوینشده، تحت لوای شش مضمونِ پیشبرندۀ فردی، پیشبرندۀ تعاملی، پیشبرندۀ دانشی و مهارتی، بازدارندۀ دانشی و مهارتی، بازدارندۀ تعاملی، و بازدارندۀ ساختاری و فرهنگی قرار گرفتند. بررسی یافتهها نشان میدهد آنچه مربّیگری را پیش میرانَد، تعامل و برهمکُنش مجموع عوامل پیشبرنده است و حاصلجمعِ عوامل بازدارنده نیز اسباب بازدارندگی و اثربخشنبودن وظیفۀ مربّیگری میشود؛ از این روی، برآیند مجموعۀ عوامل پیشبرنده با همجمعیِ عوامل بازدارنده، درکنار دیگر عوامل، تعیینکنندۀ موفقیت یا ناکامی جامعه در عفافگرایی و تربیت جنسی مطلوب و درنتیجه، بروز رفتارهای سالم یا مخرب جنسی در نسل آینده خواهد بود. |
کد مقاله | 48596 |
تعداد بازدید | 50 |
|