• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده‌محور بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان سرآمد
تعداد صفحات 7
نویسنده مژگان صادقی - غلامعلی افروز - لیلا کاشانی وحید - سمیرا وکیلی
مشخصات نشریه  توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 14 شماره 2 پیاپی 43
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 40-34
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  خلاقیت  تهران  تفکر انتقادی  خانواده‌ محور  برنامه‌های آموزشی  دانش‌آموزان سرآمد  درمانگرمحور  
چکیده این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده ­محور بر تفکر انتقادی دانش ­آموزان سرآمد انجام شد. طرح پژوهش نیمه­ آزمایشی با پیش­ آزمون- پس­ آزمون- پیگیری در گروه آزمایش و گواه صورت گرفت. جامعه پژوهش را تمامی دانش­ آموزان سرآمد دختر شهر تهران در دامنه سنی 6 تا 8 سال تشکیل دادند. با توجه به جامعه پژوهش با استفاده از نسخه نوین هوش­ آزمای تهران- استانفورد- بینه (TSB) و از طریق روش نمونه­ گیری هدفمند در دسترس، از بین دانش ­آموزان دختر 6 تا 8 سال شهر تهران، 45 دانش ­آموز دختر سرآمدی که هوش بهر بالای 120 داشتند، به ­عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش 1 (15 نفر)، آزمایش 2 (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. پرسشنامه تفکر انتقادی (CTQ) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بود. برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت به مدت 12 جلسه بر روی گروه ­های آزمایش انجام شد. سپس یک ماه بعد از پس ­آزمون مرحله پیگیری صورت گرفت. داده ­های آماری با استفاده از نرم­ افزار SPSS-18 و مدل آماری اندازه ­گیری مکرر تحلیل شد و یافته­ ها نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با دو رویکرد درمانگرمحور و خانواده­ محور بر تفکر انتقادی و مؤلفه ­های آن که شامل خلاقیت، بالندگی و تعهد معنی­ دار بوده است (01/0 > P) و با توجه به شدت اثر مشخص گردید که رویکرد خانواده­ محور اثربخشی بیشتری را نشان می­دهد. از این­رو، می­توان از این برنامه آموزشی در مدارس، مهدکودک­ ها و مراکز آموزشی برای افزایش و یا بهبود تفکر انتقادی کودکان به خصوص کودکان سرآمد استفاده کرد؛ در صورتی که از رویکرد خانواده ­محور استفاده شود اثربخشی آن بیشتر می­شود. همچنین، می­توان با برنامه ­­ریزی ­های دقیق و کاربردی علاوه بر آموزش والدین، به مربیان و معلمین نیز در این زمینه آموزش داده شود تا بتوانند در زمینه افزایش یا بهبود تفکر انتقادی کودکان مفید واقع شوند.

کد مقاله 48595
تعداد بازدید 14

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397