عنوان
|
جنسیت و مصرف رسانهای؛ مقایسه میزان مصرف رسانهها در میان زنان و مردان شهر تهران |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
بدیع قربانی - سمیه تاجیک اسماعیلی - سروناز تربتی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات راهبردی ارتباطات - دانشگاه سوره سال 2 شماره 4 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
20-7 |
کلید واژه
|
جنسیت تهران مصرف رسانهای زنان شهر تهران میزان استفاده میزان استفاده از رسانه مردان تهران شهروندان تهرانی استفاده از رسانه
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان مصرف رسانهای در میان زنان و مردان شهر تهران، طراحی و اجرا شده و به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی مقایسهای است که به روش پیمایشی و با ابزار اندازه گیری پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران و طبق آخرین سرشماری سال 1395 و بر اساس آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران 8,693,706 نفر است. پرسشنامههای پژوهش از طریق google form بین یک نمونه 396 نفری، توزیع، جمع آوری، و پس از کنترلهای لازم، با استفاده از spss تجزیه و تحلیل دادهها صورت گرفت. یافتهها نشان داد مردان در طول شبانهروز کمتر از زنان روزنامه میخوانند. نتایج نشان داد که تفاوت میزان خواندن نشریه در طول شبانهروز و همچنین در طول هفته توسط زنان و مردان معنیدار نیست. تفاوت میزان خواندن کتاب در شبانهروز توسط زنان و مردان تهرانی معنیدار بوده، و طبق نتایج زنان هم در طول شبانهروز و هم در طول هفته بیشتر از مردان کتاب میخوانند. تفاوت میزان گوش دادن به رادیو در شبانه روز توسط زنان و مردان تهرانی معنیدار نبوده اما طبق نتایج، مردان بیشتر از زنان در طول هفته به رادیو گوش میکنند. میزان تماشای تلویزیون در طول شبانهروز بر اساس جنسیت معنیدار نبوده اما این تفاوت برای تماشای تلویزیون در طول هفته معنیدار بوده و مردان در طول هفته بیشتر از زنان به تماشای تلویزیون میپردازند. در میزان استفاده زنان و مردان از ماهواره، در طول شبانهروز و در طول هفته، تفاوتی وجود ندارد. زنان بیشتر از مردان در طول هفته، ماه و حتی سال به سینما میروند. زنان بیشتر از مردان در ماه به تئاتر میروند. تفاوت میزان گذراندن وقت در اینترنت و فضای مجازی در شبانهروز توسط زنان و مردان تهرانی معنیدار نبوده و جنسیت در استفاده از اینترنت، البته در میان شهروندان تهرانی مورد مطالعه، تأثیری نداشته است.
|