عنوان | تحلیل کیفی و کمی سبک زندگی خانواده دیجیتالی در شهر تهران (آینده پژوهی) |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی ارتباطات - دانشگاه سوره سال 1 شماره 2 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 68-47 |
کلید واژه | خانوادههای تهرانی ساختار خانواده تهران سبک زندگی خانواده تحول ساختار خانواده آینده پژوهی تحلیل کیفی منطقه 1 تهران سبک زندگی خانوادگی تحلیل کمی خانواده دیجیتال آیندهپژوهی خانواده تغییر سبک زندگی منطقه 15 تهران |
چکیده |
جریان ارتباطات و موج عظیم اطلاعاتی، تغییراتی در تعاملات و روابط افراد با یکدیگر به وجود آورده و این امر موجب تفاوت در سبک زندگی و نگرشها در خانواده شده است. این پژوهش با هدف تحلیل کیفی و کمی سبک زندگی خانواده دیجیتالی در شهر تهران (با رویکرد آیندهپژوهی) انجام و از نظریههای گیدنز، پی یر بوردیو و یورگن هابرماس بهره گرفته شده است. روش تحقیق با توجه به ماهیت این مطالعه روش ترکیبی متوالی (کیفی (مصاحبه عمیق)- کمی (توصیفی- پیمایشی) است. مشارکتکنندگان در مرحله اول شامل 29 نفر از متخصصان در زمینه موضوع پژوهش با نمونهگیری غیراحتمالی از نوع هدفمند و ابزار گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شده است. جامعه آماری در بخش کمی کلیه شهروندان بالای ۱۸ سال مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و نمونه آماری ۳۸۴ نفر از شهروندان بالای 18 سال ساکن در مناطق 1 و 15 شهر تهران در سال 1398 است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس اولویت و اهمیت از دیدگاه صاحبنظران، 4 سبکِ خانواده شامل: خانواده شبهرسانهای، خانواده رسانهای، خانواده ناپایدار رسانهای و خانواده آشفته رسانهای تدوین گردید. بر اساس سناریوهای شکل گرفته پرسشنامهای تهیه و در دو منطقه ۱ و ۱۵ شهر تهران اجرا شد. نتایج نشان داد که ورود فنآوریهای نوین ارتباطی در شهر تهران، تغییرات متفاوتی را در ساختار خانواده و سبک زندگی در زمان حال و آینده ایجاد خواهد کرد. که دامنه این تحول از مرحله همسریابی و همسرگزینی، تداوم زندگی خانوادگی، روابط بین اعضای خانواده، نگرش جامعه به نهاد خانواده، کارکردهای آن، انگارههای روابط بین زن و مرد، طلاق، انگارههای جنسیتی، ایجاد مشاغل اقتصادی نوین، اوقات فراغت، مصرفگرایی و بسیاری مسائل را در برگرفته است. |
کد مقاله | 48578 |
تعداد بازدید | 42 |
|