• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رسانه ملی و تأثیر آن بر ارزش‌ها و کنش‌های زنان در جامعه (مورد مطالعه: زنان ساکن در سه منطقه تهران)
تعداد صفحات 12
نویسنده سارا معینی جزنی - محمدمهدی لبیبی - رضاعلی محسنی
مشخصات نشریه  مطالعات راهبردی ارتباطات - دانشگاه سوره سال 1 شماره 2 پیاپی 3
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 32-21
کلید واژه تهران  رسانه ملی  تأثیر رسانه  تأثیر رسانه بر زنان  زنان شهر تهران  نظریه‌های رسانه‌ای  ارزش‌های زنان  کنش زنان  جنوب تهران  مرکز تهران  شمال تهران  کنش هم نوایانه  کنش نوآورانه  کنش شکل گرایانه  
چکیده در این مقاله موضوع ارزش ها و کنش های زنان در سه منطقه منتخب تهران در شمال و مرکز و جنوب این شهر مورد
مطالعه قرار گرفته است. برخی از زنان کنش هایی منطبق با ارزش های خود دارند و برخی دیگر کنش هایی کاملا متفاوت با ارزش های خود را نشان می دهند. در ادبیات نظری تحقیق به دیدگاه آنتونی گیدنز در نظریه ساختاربندی و دیدگاه اروین گافمن در نظریه نمایشی و مهمتر از همه دیدگاه رابرت مرتون اشاره شده است. از دیدگاه گیدنز میتوان به اهمیت ارزش ها پی برد و از دیدگاه گافمن تضاد بین ارزش ها و کنش ها را دریافت و از دیدگاه مرتون می توان به کنش های چهارگانه ای دست یافت که افراد با توجه به باور خود نسبت به ارزش های جامعه از خود بروز می دهند. در بخش رسانه ای نیز از پنج نظریه مهم رسانه ای یعنی نظریه کاشت؛ برنامه چینی یا برجسته سازی؛ رضامندی؛ دریافت و مارپیچ سکوت استفاده شده است. در پیشینه تحقیق نیز به برخی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اشاره شده است. این تحقیق کمی بوده و با تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. جامعه آماری شامل زنان ساکن در سه منطقه تهران در شمال، مرکز و جنوب شهر است و نمونه آماری شامل تعداد 390 نفر است که از هر منطقه 130 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شد و ضریب آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه گردیه است. یافته های تحقیق نشان میدهد عوامل احساس ترس و نگرانی، احساس تبعیض جنسیتی، کاهش پذیرش اجتماعی، دلبستگی به خانواده؛ ضعف ارزش های اخلاقی و اعتقادات دینی بر ارزش های زنان و نهایتا کنش های آنان موثر است. رسانه ملی با تولید محتوای برنامه ای میتواند بر تحول ارزش های زنان موثر واقع شود و این تاثیرگذاری با بهره گیری از نظریه های رسانه ای قابل اجرا خواهد بود. این عوامل در مجموع موجب شکل گیری انواع سه گانه کنش های زنان، یعنی کنش های همنوایانه، کنش های نوآورانه و کنش های شکل گرایانه شده است.

کد مقاله 48577
تعداد بازدید 29

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397