عنوان | تحلیل مقایسهای گفتمان تبلیغات شبکه یک و شبکه ماهوارهای جم تی وی در حوزه بدن |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی ارتباطات - دانشگاه سوره شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 116-99 |
کلید واژه | ماهواره بدن تحلیل گفتمان تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون شبکههای ماهوارهای تبلیغات تلویزیون ایران شبکههای تلویزیون ماهوارهای شبکههای ماهوارهای فارسی زبان تبلیغات ماهوارهای Gem TV شبکههای تلویزیونی شبکه یک سیما تلویزیون ایران انسان مصرفی هدونیسم |
چکیده |
هدف از این مقاله بازخوانی و طبقه بندی متون برآمده از آگهی ها با هدف تحلیل و تفسیر گفتمان تبلیغات در «شبکه یک سیمای ملی» و «شبکه ماهواره ای جم تی وی» در حوزه بدن؛ است که برای دست یافتن به آن، 72 آگهی از «شبکه یک» و 33 آگهی از «شبکه جم تی وی» به صورت هدفمند در بازه زمانی سال 96-97 انتخاب و تحلیل شد. بنحوی که با بهره گیری از قابلیت های روش تحلیل گفتمان و چارچوب نظری جامعه شناسی تفسیری، سه گفتمان «لذت و خوشایندی»، «سلامت» و «منزلتِ» بدن، در تبلیغات «شبکه یک» و سه گفتمان «لذت و خوشایندی»، «سلامت» و «زیباییِ» بدن، در تبلیغات «شبکه جم»، تحت گفتمان بزرگ تر «جسمی یا بیولوژیکی» بازنمایی شده است. با این تفاوت که دال مرکزی مجموع گفتمان ها در «شبکه یک»، «انسان مصرفی» و در «شبکه جم»، «هدونیسم» است. |
کد مقاله | 48576 |
تعداد بازدید | 48 |
|