عنوان | واکاوی عوامل مؤثر بر مصرفگرایی لوازم آرایشی در ایران |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی ارتباطات - دانشگاه سوره سال 1 شماره 4 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 100-81 |
کلید واژه | ایران لوازم آرایش مصرف گرایی آرایش کردن بستر اجتماعی کنشگر استفاده از لوازم آرایشی |
چکیده |
پرسش اصلی این پژوهش آن است که چه عواملی بر مصرفگرایی لوازم آرایشی در ایران تأثیر گذارند. روش این پژوهش ترکیبی از روشهای تحلیل اسناد و مرور نظاممند، مطالعۀ اسنادی و تاریخی، فراتحلیل و مصاحبه بوده است. ترکیب و تجمیع دادههای مکمل از یافتههای منابع مختلف به عوامل مختلفی که در این پدیده دخیل هستند منتهی شد. دستهبندی این عوامل ذیل سه دستۀ تقویتکننده، تسهیلگر و موانع در این جهت بود که به تفکیکی مناسب از عوامل منجر شود و از این طریق عوامل کلیدیتر استخراج و معرفی شوند. بستر و ارزشهای اجتماعی فرهنگی، نقش کنشگر، و تأثیر رسانهها را میتوان بهعنوان عوامل مهمتر در این حوزه مطرح کرد. درواقع، شرایط و بستر اجتماعی عامل مهمی در سوقدادن افراد به مصرف لوازم آرایش بهعنوان انتخاب، جایگزین یا اجبار است. از طرفی، این کنشگر است که گاهی فعالانه یا منفعل به سمت مصرف لوازم آرایشی میرود که در این مقوله سهم رسانه مشهود است. در حالتی مطلوب، اگر ارزشها و بستر جامعه بر شایستهسالاری مبتنی باشند و کنشگر هم کاملاً آگاهانه از کارکردهای مطلوب لوازم آرایشی استفاده کند، آرایشکردن و مصرف لوازم آرایش بهعنوان پدیدهای با کارکرد بهینه و مطلوب و همسو با تقویت ارزشها و هنجارهای اجتماعی موردنظر قرار میگیرد و این امر به پیشگیری از افراط در مصرفگرایی در این حوزه منجر خواهد شد. |
کد مقاله | 48568 |
تعداد بازدید | 40 |
|