• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رسانه، فرهنگ‌سازی و باروری: شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر باروری با استفاده از رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی
تعداد صفحات 30
نویسنده محمدجلال عباسی شوازی - نصیبه اسمعیلی
مشخصات نشریه  مطالعات راهبردی ارتباطات - دانشگاه سوره سال 1 شماره 1 پیاپی 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 46-17
کلید واژه برابری جنسیتی  تلویزیون  باروری زنان  فرزندآوری  تقسیم کار  ایران  اینترنت  باروری در ایران  رسانه  باروری  باروری زیر سطح جایگزینی  تقسیم کار خانگی  عوامل مؤثر بر باروری  شبکه‌های اجتماعی  سیاست‌گذاری  باروری پایین  وضعیت اقتصادی خانوار  تأثیر رسانه  رفتار باروری  رسانه‌های جمعی  مدل AHP  شبکه‌های اجتماعی مجازی  فرهنگ‌سازی  شبکه‌های مجازی  نگرش باروری  دیدگاه خبرگان  عوامل فرزندآوری  
چکیده کشور ایران از دهۀ 1380 به ­عنوان یکی از کشورهای دارای باروری پایین­ تر از سطح جانشینی شناخته می ­شود. بر این اساس، برنامه­ ریزان و سیاستگذاران به دنبال ارائۀ راهکارهای مناسب و کارآمد با هدف افزایش باروری هستند. هدف مقالۀ حاضر شناسایی و اولویت­ دهی به شاخص­ های تأثیرگذار بر باروری در ایران با استفاده از مدل ارزیابی مبتنی بر فرایند تحلیل سلسله ­مراتبی است. بدین منظور، پرسشنامۀ خبره طراحی و توسط خبرگان علمی تکمیل شد و سپس نتایج استخراج­ شده از پرسشنامه­ ها با استفاده از نرم ­افزار اکسپرت چویس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج به­ دست­ آمده مبیّن این است که بر اساس دیدگاه خبرگان، شاخص رسانه­ های جمعی بیشترین اثرگذاری و شاخص وضعیت اقتصادی خانوار دارای کمترین اثر در باروری زنان است. از بین شاخص­ های رسانه، تلویزیون و اینترنت و شبکه­ های مجازی تأثیر قابل ­توجهی بر باروری دارند. از دیدگاه خبرگان در بین زیر شاخص‌های موثر بر باروری، تقسیم کار برابر بین زن و مرد در خانواده رتبۀ اول را در بین شاخص­ های مؤثر بر باروری به خود اختصاص داده است. تجربه کشورهای با باروری پائین بیانگر تاثیرگذاری مثبت برابری جنسیتی بر نگرش و رفتار باروری در خانواده است، و از این‌رو تاکید بر این مهم در محتوی برنامه­ های رسانه­ ای می­ تواند بطور غیر مستقیم بر نگرش و رفتار زوجین در مورد فرزندآوری موثر باشد. به نظر می­رسد از دیدگاه خبرگان علمی در این مطالعه، فرهنگ­سازی هدفمند درمورد افزایش باروری از طریق شناخت مخاطبین آگاه و تحصیل کرده و بهره­ گیری از شواهد علمی و ارائه مطالب اقناعی برای آنان نقش مؤثری در تغییر ایده و رفتار زوجین در مورد باروری داشته باشد. بدیهی است ایجاد بسترهای لازم برای تحقق ایده های جوانان و زوجین در مورد ازدواج و فرزندآوری نیز نقش مهمی ایفا می کند.

کد مقاله 48564
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397