عنوان
|
رسانه، فرهنگسازی و باروری: شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر باروری با استفاده از رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
محمدجلال عباسی شوازی - نصیبه اسمعیلی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات راهبردی ارتباطات - دانشگاه سوره سال 1 شماره 1 پیاپی 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
46-17 |
کلید واژه
|
برابری جنسیتی تلویزیون باروری زنان فرزندآوری تقسیم کار ایران اینترنت باروری در ایران رسانه باروری باروری زیر سطح جایگزینی تقسیم کار خانگی عوامل مؤثر بر باروری شبکههای اجتماعی سیاستگذاری باروری پایین وضعیت اقتصادی خانوار تأثیر رسانه رفتار باروری رسانههای جمعی مدل AHP شبکههای اجتماعی مجازی فرهنگسازی شبکههای مجازی نگرش باروری دیدگاه خبرگان عوامل فرزندآوری
|
چکیده
|
کشور ایران از دهۀ 1380 به عنوان یکی از کشورهای دارای باروری پایین تر از سطح جانشینی شناخته می شود. بر این اساس، برنامه ریزان و سیاستگذاران به دنبال ارائۀ راهکارهای مناسب و کارآمد با هدف افزایش باروری هستند. هدف مقالۀ حاضر شناسایی و اولویت دهی به شاخص های تأثیرگذار بر باروری در ایران با استفاده از مدل ارزیابی مبتنی بر فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. بدین منظور، پرسشنامۀ خبره طراحی و توسط خبرگان علمی تکمیل شد و سپس نتایج استخراج شده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار اکسپرت چویس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده مبیّن این است که بر اساس دیدگاه خبرگان، شاخص رسانه های جمعی بیشترین اثرگذاری و شاخص وضعیت اقتصادی خانوار دارای کمترین اثر در باروری زنان است. از بین شاخص های رسانه، تلویزیون و اینترنت و شبکه های مجازی تأثیر قابل توجهی بر باروری دارند. از دیدگاه خبرگان در بین زیر شاخصهای موثر بر باروری، تقسیم کار برابر بین زن و مرد در خانواده رتبۀ اول را در بین شاخص های مؤثر بر باروری به خود اختصاص داده است. تجربه کشورهای با باروری پائین بیانگر تاثیرگذاری مثبت برابری جنسیتی بر نگرش و رفتار باروری در خانواده است، و از اینرو تاکید بر این مهم در محتوی برنامه های رسانه ای می تواند بطور غیر مستقیم بر نگرش و رفتار زوجین در مورد فرزندآوری موثر باشد. به نظر میرسد از دیدگاه خبرگان علمی در این مطالعه، فرهنگسازی هدفمند درمورد افزایش باروری از طریق شناخت مخاطبین آگاه و تحصیل کرده و بهره گیری از شواهد علمی و ارائه مطالب اقناعی برای آنان نقش مؤثری در تغییر ایده و رفتار زوجین در مورد باروری داشته باشد. بدیهی است ایجاد بسترهای لازم برای تحقق ایده های جوانان و زوجین در مورد ازدواج و فرزندآوری نیز نقش مهمی ایفا می کند.
|