ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تطبیقی محورهای چالشی آیه قوامیت مردان بر زنان، در تفاسیر المیزان، تسنیم، مخزن العرفان و الفرقان
تعداد صفحات 24
نویسنده ام البنین کریمی - م‍ه‍دی م‍ه‍ری‍زی
مشخصات نشریه  مطالعات تفسیر تطبیقی (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 7
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
کلید واژه قوامیت  نشوز  ضرب  قرآن  ناشزه  تنبیه بدنی همسر  آیه 34 سوره نساء  تنبیه بدنی زن  آیه قوامون  زدن زن  نشوز زن  کتک زدن همسر  آیات قرآن  تنبیه بدنی  مفسران  فضل  مفسران معاصر  ضرب زن  تفسير الميزان  ضرب زنان ناشزه  نشوز زوجه  تفسیر قرآن   ضرب زوجه  سوره نساء  تفسیر تسنیم  مفسران شیعه  تفسیر مخزن العرفان  آیه ضرب زنان  آیات زنان  تفسیر الفرقان  دیدگاه مفسران   
چکیده آیه قوامیت؛ (نساء/ 34)، از جمله آیات چالشی در حوزه زنان به شمار می­ رود که مفسران در مورد آن، اختلاف نظر د­ارند. محورهای اختلافی آیه قوامیت در تحقیق حاضر، عبارت­اند از؛ ماهیت و گستره قوامیت و مفهوم فضل، نشوز و تنبیه بدنی زن که در تفاسیر المیزان، مخزن العرفان، الفرقان، تسنیم به‌صورت تطبیقی مورد بررسی و مداقه قرار داده و وجوه افتراق و اشتراک آن‌ها را پیش‌رو نهاده است. یافته‌ها نشاگر آن است که تفاسیری مانند المیزان، مخزن العرفان و الفرقان، گستره شمول قوامیت را به امور اجتماعی تعمیم داده­ و قائل به اطلاقِ قوامیت نوع مردان بر نوع زنان هستند ولی برخی همانند تسنیم آن را منحصر در احکام روابط خانوادگی زن و شوهر می­دانند. در مورد مفهوم "فضل" نیز که مفسران آن را «فزونی» معنا کرده ­اند، تفسیر تسنیم آن را ناظر به امور اجرایی می­داند ولی الفرقان تأکید می­ کند که افضلیت، برترى و مسوولیت بیشتر نسبت به تکالیف فزون‌تر است. در مورد معنای نشوز، نیز غالب مفسران آن را سرپیچی نسبت به وظایف همسری معنا نموده‌اند ولی الفرقان علاوه بر آن، نوامیس پنج‌گانه (عقیده، عقل، جان، عرض و مال) را نیز در محدوده وظایف همسری ذکر می­کند؛ بدان‌رو که وی نشوز را سرپیچى از آن دانسته که موجب ترس مردان بر سازمان زندگى زناشویى باشد و این خوف، در کل نوامیس پنج‌گانه است. همچنین تفاسیر پیش گفته، "ضرب" را در آیه به معنای زدن گرفته‌اند که تنبه‌آور بوده و به قصد اصلاح صورت می‌گیرد، به گونه­ ای که موجب دیه نگردد ولی مخزن العرفان حکم تأدیب زن ناشزه را ارشادی می­داند نه مولوی، در صورتی که الفرقان و تسنیم، آن را از مراتب نهی از منکر می­دانند که واجب است.

کد مقاله 48556
تعداد بازدید 56

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397