عنوان
|
تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه کسب و کارهای خانوادگی زنان در مناطق روستایی (مطالعه موردی: شهرستان فاروج) |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
سمانه کیومرثی بیرک علیا - حمدالله سجاسی قیداری - خدیجه بوزرجمهری |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای جغرافیای اقتصادی - دانشگاه زنجان پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1402 |
محدوده صفحات
|
55-36 |
کلید واژه
|
زنان روستایی توسعه کارآفرینی زنان کارآفرینی زنان توسعه کارآفرینی کسب و کارهای خانوادگی مناطق روستایی رشد کسب و کار کارآفرینی روستایی کسب و کار روستایی کسب و کار خانگی کسب و کار زنان کسب و کار خانگی زنان فاروج (شهرستان) اشتغال روستایی
|
چکیده
|
زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی، میتوانند منشأ تحولات بزرگی در زمینههای ایجاد کسب و کارها بوده و عامل تولید ثروت و ایجاد اشتغال باشند. کسبوکارهای خانوادگی به عنوان یکی از گونههای کارآفرینی محلی و در سطح خرد می باشد که زنان بهویژه در مناطق روستایی میتوانند راه اندازی کنند؛ اما باید توجه داشت که راه اندازی کسبوکار در مقیاس محلی مانند روستاها، متأثر از عوامل متعددی می باشد که اجازه راه اندازی راحت کسب و کارها توسط زنان را نمیدهد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی زنان روستایی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی و ازلحاظ هدف، کاربردی است. نحوه جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) در قالب دو گروه زنان دارای کسبوکار و بدون کسبوکار انجامشده است. جامعه آماری تحقیق شامل زنان دارای کسبوکار روستایی و بدون کسبوکار میباشد. حجم نمونه بهصورت هدفمند و تمام شماری 186 زن در دو گروه انتخاب گردید. یافتههای به دست آمده نشان میدهد که بر اساس نتایج آزمون T، در گروه زنان دارای کسب و کار شاخصهای حمایت مالی خانواده، تجربه کاری، شاخص صدور آسان مجوز مشاغل و در دسترس بودن انشعابات آب، برق و گاز در توسعه کسب و کارها تأثیرگذار می باشد؛ اما از دیدگاه زنان بدون کسب و کار، شاخصهایی مانند نزدیکی به راههای ارتباطی و نبود بروکراسی در توسعه کسبوکارهای زنان میتواند تأثیرگذار باشد.
|