عنوان
|
بررسی وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در بزرگسالی؛ یک مطالعه کیفی |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
سحر خندان دل - رجبعلی محمدزاده ادملایی - علی اصغر عباسی اسفجیر - جمال صادقی |
مشخصات نشریه
|
اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 70 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
248-217 |
کلید واژه
|
تهران وضعیت آموزشی طلاق والدین مطالعه کیفی طلاق فرزندان خانوادههای طلاق بزرگسالی
|
چکیده
|
وضعیت آموزشی از جمله جنبه های کلیدی زندگی فرزندان طلاق است که تحت تأثیر طلاق والدین می تواند مسیرهای متفاوتی را پیش بگیرد؛ بر این اساس مطالعۀ وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در بزرگسالی اهمیت پیدا می کند. با درک این مهم، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در بزرگسالی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریۀ داده بنیاد استفاده شده است. مشارکت کنندگان شامل فرزندان طلاق شهر تهران بودند که 10 سال از طلاق والدینشان گذشته بود و از طریق روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 18 نفر به عنوان مطلعان کلیدی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته گردآوری شد. اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و کدگذاری مجدد توسط خبرگان به دست آمد. داده ها به وسیلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در دو بعد موتور محرک در پیشرفت و انگیزۀ تحصیل دارای شاخص های مثبت و منفی است.
|