• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیمایش رابطه بین مؤلفه‌های سبک زندگی و ترس از قربانی شدن (مورد مطالعه: زنان شهر زنجان)
تعداد صفحات 28
نویسنده اصغر وثوقی اصل
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 612-585
کلید واژه امنیت اجتماعی  ترس زنان از قربانی‌ شدن  احساس امنیت  سبک زندگی  احساس ناامنی  ترس از قربانی شدن  رفتارهای پرخطر  زنجان (شهرستان)  زن و سبک زندگی  ترس  قربانی شدن  احساس ناامنی زنان  سبک زندگی دینی  سبک زندگی مخاطره آمیز  سبک زندگی سنتی  سبک زندگی مدرن  ترس زنان  مطالعه جامعه‌شناختی  زنان زنجانی  سبک زندگی ورزشی  
چکیده زمینه و هدف: ترس از قربانی شدن یا احساس ناامنی اجتماعی، به وجود نگرانی‌های اجتماعی فرد یا جامعه نسبت به قربانی شدن یا تهدید از سوی عوامل ناامن کننده دارد. هدف اصلی پژوهش مطالعه جامعه شناختی رابطه سبک زندگی و ترس از قربانی شدن (احساس ناامنی اجتماعی) در بین زنان شهر زنجان است.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع پیمایش (کمی)، ابزار آن پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر انتخاب و به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای توزیع‌شده و میزان پایایی شاخص‌ها نیز بالای 0.7 برآورد شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که بین سبک زندگی دینی (0.415)، سنتی (0.226-)، مدرن (0.308)، ورزشی (0.315-) و مخاطره‌آمیز (0.562) با ترس از قربانی شدن رابطه معناداری وجود داشته است. درنهایت مدل رگرسیونی حاکی از این است که ضریب تعیین تعدیل‌شده برابر با 0.214 است.
نتیجه گیری: مطابق نتایج پژوهش، سبک زندگی نقش مهمی در احساس ناآرامی، اضطراب و دل‌نگرانی افراد نسبت به محیطی که در آن زندگی می‌کند، دارد. بر این اساس بهبود سبک زندگی (از بعد رفاه اجتماعی)، ترویج سبک زندگی بومی (اسلامی، سازگار با هنجار اجتماعی) و مقابله با رواج سبک زندگی (ناسالم، خطرآفرین، نابهنجار و ناسازگار بافرهنگ جامعه) برای کاهش ترس از قربانی شدن الزامی است.

کد مقاله 48500
تعداد بازدید 14

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397