• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازخوانی و تحلیل مفهوم استقلال مالی زوجه در پارادایم اسلام
تعداد صفحات 31
نویسنده فرانک بهمنی - مسعوده فاضل یگانه
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 583-553
کلید واژه مالکیت  اسلام  مالکیت زن در اسلام  استقلال مالی  استقلال مالی زن  حقوق اسلام  مالکیت زنان  استقلال مالی زوجه  تصرف مالی  
چکیده زمینه و هدف: پارادایم اسلام در موضوع زنان و حقوق آنان زمینۀ تغییرات بنیادی بسیاری را در نظام حقوقی جهان اسلام نسبت به زنان فراهم‌آورد؛ مساله استقلال مالی زوجه یکی از زیر مجموعه‌های چالش برانگیز این پارادایم است که ابهام در حدود آن آسیب های پرشماری را در حوزه‌های مختلف به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازخوانی و تحلیل مفهوم استقلال مالی زوجه در پارادایم اسلام، در صدد است گسترۀ استقلال مالی زوجه را مشخص‌ سازد.
روش: پژوهش حاضر تحلیلى است و با روش کتابخانه‌ای اجرا شده‌است، داده‌هاى پژوهش با بررسى اسنادى، جمع آوری و با رویکرد استدلالی، تحلیل شده‌اند. قرآن و روایات به عنوان جامعة تحقیق و نظرات ناظر به اهداف پژوهش فقهاء، به عنوان مبانی تبیینی پژوهش مورد استفاده قرار گرفته‌ است.
یافته‌ها: حاکی از آن است که برخی فقهاء گسترۀ استفادۀ زنان از اموال خصوصی خود را مقید به مولفه‌های مقدماتی مالکیت می‌دانند لکن پس از تحقق مقدمات، مالکیت لا بشرط و مطلق است. گروه دوم از فقهاء معتقدند به دلالت التزامی تصرّفات زنان بر اموال خویش پس مالکیت مطلق نبوده و نسبی است.
نتیجه: با تحلیل استدلالی مبانی دو گروه مبرهن گردید که استقلال مالی زوجه در مالکیت و تصرف در دین اسلام امری مسلم ‌است و زوجه می‌تواند بدون اجازه یا رضایت زوج هر نوع دخل و تصرف مشروعی که بخواهد در اموال خویش بنماید. لکن زوجه نباید با ابتنا بر این استقلال در وظایف قطعی زوجیت اهمال نماید بلکه به نحوی باید از استقلال مالی خویش بهره برد که حق اعضای خانواده خصوصا همسر تضییع نگردد.

کد مقاله 48499
تعداد بازدید 9

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397