• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل رابطه احساس امنیت اجتماعی و رضایت از زندگی بر تمایل به فرزند دوم در زوجین تک فرزند شهر تهران
تعداد صفحات 30
نویسنده مهسا لاریجانی - هانیه ایزدی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 466-437
کلید واژه امنیت اجتماعی  فرزندآوری  تهران  پایگاه اجتماعی  پایگاه اقتصادی  رضایت‌مندی از زندگی  گرایش به فرزندآوری  فرزند دوم  کاهش فرزندآوری  گرایش به باروری  زوج‌های تهرانی  زوجین تک فرزند  باروری در سطح جانشینی  بی میلی به فرزندآوری  کاهش تمایل به فرزندآوری  باروری جانشینی  
چکیده زمینه و مقدمه: کاهش تمایل به باروری زنان و اهمیت بحث فرزندآوری در سطح جانشینی یکی از مهمترین مباحثی است که نیازمند تبیین و تحلیل عوامل موثر بر آن بودیم. هدف از انجام پژوهش حاضر مطالعه رابطه احساس امنیت اجتماعی و رضایت از زندگی بر تمایل به فرزند دوم بوده است.
روش: روش پژوهش پیمایشی است که برای نیل به اهداف پژوهش، با استفاده از فرمول‌ کوکران 384 نفر از شهروندان تهرانی به روش تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss انجام پذیرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش گویای این امر است که تمایل به فرزندآوری به عنوان متغیر وابسته در حد متوسط قرار دارد. همچنین یافته‌ها نشان داد تمایل به فرزندآوری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر است. بر اساس یافته‌های تبیینی به دست آمده، به ترتیب احساس امنیت اجتماعی (34/0)، رضایت از زندگی (22/0) و پایگاه اقتصادی-اجتماعی (0.16) بر تمایل به فرزندآوری تأثیرگذار هستند.
نتایج: یافته های پژوهش نشان میدهد که تمایل زوجین برای فرزندآوری در سطح جانشینی وابسته به متغیرهای اجتماعی همچون احساس امنیت، رضایت از زندگی و پایگاه اجتماعی و اقتصادی است بنابراین در کنار برنامه تسهیلگری اقتصادی باید به عوامل اجتماعی شکل دهنده نگرش های منفی نسبت به فرزندآوری نیز اهتمام ویژه نمود.

کد مقاله 48495
تعداد بازدید 10

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397