• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مؤلفه‌های آموزشی انتخاب همسر بر اساس فرهنگ ایرانی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 17
نویسنده سید امین سعادت - محمدحسین فلاح یخدانی - سعید وزیری یزدی
مشخصات نشریه  طلوع بهداشت یزد سال 22 شماره 3 پیاپی 99
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 49-33
کلید واژه ازدواج  همسرگزینی  معیارهای انتخاب همسر  ایران  فرهنگ  یزد (شهرستان)  مطالعه کیفی  نظریه زمینه‌ای  فرهنگ ایرانی  مؤلفه‌های آموزشی  
چکیده مقدمه: یکی از راه‌های ارتقای فرهنگ و ارزش‌های جامعه اسلامی در ایران شناسایی و معرفی مؤلفه­ های انتخاب همسر است. شناخت این مؤلفه­ ها می­ تواند موجب انتخاب همسرگزینی مناسب و پیشگیری از خطاهای متداول در این زمینه گردد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفه‌های آموزشی انتخاب همسر در جامعۀ ایرانی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و با ماهیت اکتشافی-توصیفی بود که با استفاده از نظریۀ داده بنیاد و به کارگیری روش نظام‌مند استراوس و کوربین به طور همزمان به گردآوری، اجرا و تحلیل داده‌ها پرداخته شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مشاوران خانواده، اساتید هیئت علمی و مدیران مراکز مشاوره دخیل در زمینۀ آموزش و مشاورۀ ازدواج شهرستان یزد در سال 1401 بود. از این‌رو، برای نمونۀ پژوهش، 32 مشارکت‌کننده با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها نیز از طریق مصاحبۀ نیمه ساختارمند و ضبط مصاحبه‌ها گردآوری شد.
یافته‌ها: نتایج کدگذاری باز نشان داد از 254 گزاره استخراج شده، 27 مفاهیم در قالب 11 مقوله به دست آمد. کدگذاری محوری با ادغام و ارتباط بین مقولات، پنج مؤلفه اصلی (آگاهی از فلسفۀ ازدواج، انتخاب هوشمند، سواد ازدواج، راهبردهای عقلانی-هیجانی و سبک ارزشمند ازدواج) را مطرح نمود. کدگذاری انتخابی نیز با طراحی چارچوب پارادایم به صورت ترسیمی، نظریۀ نهایی خود را به نمایش گذاشت.
نتیجه‌گیری: شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های همسرگزینی می‌تواند راهگشای سنجش و ارزیابی جوانان در شرف ازدواج توسط مشاوران پیش‌از ازدواج و زوج‌درمانگران باشد؛ زیرا موجب گرفتن تصمیمات حیاتی و مهم در انتخاب شریک زندگی برای جوانان خواهد بود.

کد مقاله 48479
تعداد بازدید 15

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397