عنوان | مقایسه اثربخشی رویکرد سایکودرام با رویکرد هیجانمدار و آموزش سایکودرام هیجانمدار ذهن آگاهانه بر ترس از صمیمیت و خودتنظیمی هیجان در زنان مطلقه |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 58-47 |
کلید واژه | زنان مطلقه زنان اصفهان تنظیم هیجانی درمان متمرکز بر هیجان خودتنظیمی اصفهان ذهن آگاهی سایکودراما طلاق ترس از صمیمیت خودتنظیمی هیجانی آموزش سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه آموزش سایکودرام هیجان مدار |
چکیده |
مقدمه: زنان مطلقه در بسیاری مواقع به دلیل ترس از صمیمیت و تنظیم هیجانی ناکارآمد با مشکلات زیادی مواجه می شوند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی رویکرد سایکودرام و رویکرد هیجانمدار با آموزش التقاطی سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه بر ترس از صمیمیت و خودتنظیمی هیجان در زنان مطلقه اجرا شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل است. جامعه آماری زنان مطلقه شهر اصفهان در پائیز 1400 بودند، که از میان آنها 64 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در چهار گروه (هر گروه 16 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه Descutner و Thelen (1991) و پرسشنامه تنظیم هیجان Roemer و Gratz (2004) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. سه گروه آموزشی، هر یک طی 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد در ترس از صمیمیت و خودتنظیمی هیجان بین آموزش هیجان مدار، آموزش سایکودرام و آموزش التقاطی با گروه کنترل و بین آموزش هیجان مدار و آموزش سایکودرام تفاوت معنیداری وجود دارد (01/0 > p)، ولی بین آموزش سایکودرام و هیجان مدار با گروه آموزش التقاطی تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 < p). نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش التقاطی سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه، آموزش سایکودرام و آموزش هیجان مدار بر کاهش ترس از صمیمیت و ارتقای خودتنظیمی هیجان و همچنین اثربخشی بیشتر آموزش سایکودرام نسبت به آموزش هیجان مدار، پیشنهاد می شود در مراکز مشاوره و روان درمانی، این آموزش ها برای زنان مطلقه استفاده شوند. |
کد مقاله | 48475 |
تعداد بازدید | 50 |
|