• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل مؤثر بر استرس شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان: عدالت سازمانی و تعارض کار خانواده
تعداد صفحات 11
نویسنده زهرا پورحبیبی - مجید برادران - مائده میرزائی ملاطی - سمیه شکرگزار - لیلا مکوندی
مشخصات نشریه  پژوهش در آموزش علوم پزشكي - مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گيلان شماره 2 پیاپی 55
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 25-15
کلید واژه تعارض کار خانواده  استرس شغلی  اعضاء هیئت علمی  عدالت سازمانی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان  
چکیده مقدمه: اعضای هیات ‌علمی دانشگاه‌ با توجه به نقش و مسئولیت‌های متعدد، سطح قابل‌توجه‌ای از استرس شغلی را تجربه می‌کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش عدالت سازمانی و تعارض کار- خانواده در استرس شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است.
روش‌ها: این پژوهش، از نوع مقطعی و طرح آماری آن از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تعداد 452 نفر بودند و تعداد 127 نمونه از طریق روش نمونه­ گیری در دسترس در سال 1400 در پژوهش شرکت نمودند. از پرسشنامه‌های استرس شغلی آر، اس، الیوت (1994)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمان (1993)، تعارض کار- خانواده کارلسون ،کاکمر و ویلیامز (2000) استفاده شد. داده‌ها با روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، به­ وسیله نرم‌افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین استرس شغلی و عدالت سازمانی (r = -0/324 , P = 0/001) ارتباط منفی معنی­ دار، و بین استرس شغلی و تعارض کار- خانواده (r = 0/620 , P = 0/001) ارتباط مثبت معنی­ دار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به­ ترتیب متغیر‌های عدالت سازمانی (b = -0/066 , P = 0/039) و تعارض کار- خانواده (b = 0/310 , P = 0/001) در پیش‌بینی تغییرات مربوط به استرس شغلی نقش دارند.
نتیجه‌گیری: دانشگاه‌ها به ­عنوان یک ساختار اجتماعی نظام‌مند، در راستای مدیریت منابع انسانی با شناسایی عواملی که موجب بهبود درک عدالت سازمانی و کاهش استرس شغلی می‌گردد، می‌توانند عملکرد کارکنان را بهبود بخشند و از این طریق بهره‌وری سازمانی را افزایش دهند.

کد مقاله 48457
تعداد بازدید 36

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397