• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل انگیزشی مؤثر در وقوع قتل‌های خانوادگی (مورد مطالعه استان مازندران)
تعداد صفحات 29
نویسنده محمدامین قاجار کوهستانی - فریبا شایگان
مشخصات نشریه  پژوهش‌های جرم‌شناختی پلیس - دانشگاه علوم انتظامی امین شماره 11
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 155-127
کلید واژه قتل  روابط خانوادگی  خشونت خانگی  عوامل مؤثر  پدیدارشناسی  انگیزه قتل  عوامل انگیزشی  اختلالات شخصیت  اختلالات رفتاری  مازندران  تعامل زناشویی  قتل‌های خانوادگی  
چکیده زمینه و هدف: وقوع قتل‌های خانوادگی موجب کاهش احساس امنیت اجتماعی و روانی جامعه شده و در افزایش شاخص‌های امنیتی تأثیر منفی خواهد گذاشت. شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد قتل‌های خانوادگی می‌تواند به مسئولین کمک کند تا در پیشگیری از این موضوع اقدامات مناسبی داشته باشند. هدف این مقاله، شناسایی عوامل انگیزشی مؤثر در وقوع قتل‌های خانوادگی می‌باشد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت داده‌ها و شیوۀ اجرا، از نوع کیفی و اکتشافی است. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمونی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه قاتلین قتل‌های خانوادگی در استان مازندران از سال 1400 تاکنون است که در زندان‌های این استان به سر می‌برند حجم نمونه در حد اشباع نظری 17 نفر شد که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و با راهبرد تحلیل مضمونی و سه مرحله کدگذاری در نرم افزار MAXQDA20 تحلیل شدند. برای بررسی اعتبار و روایی مصاحبه، علاوه بر نظارت یک فرد متخصص (استاد راهنما) برای افزایش سطح تاییدپذیری اطلاعات، مضامین شناسایی ­شده با بعضی از مصاحبه‌شوندگان در میان گذاشته و نظر آن­ها در مورد صحت و درستی این نتایج اعمال شد.
یافته‎ها: در این تحقیق، 9 بُعد به عنوان عوامل انگیزشی مؤثر بر قتل خانوادگی شناسایی شدند که عبارتند از: ارتباطات زناشویی، تعاملات خانوادگی، مشکلات رفتاری، عدم خویشتن‌داری، اختلالات شخصیتی و شخصی، بدبینی شخصی، خشونت روانی و جسمی، ازهم‌گسیختگی خانوادگی و بافت خانواده.
نتایج: نتایج تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده بر روی مصاحبه شوندگان نشان داد که عامل تعاملات خانوادگی و اختلالات شخصیتی و شخصی در رتبه اول و بدبینی شخصی و خشونت روانی و جسمی در رتبه آخر در عوامل انگیزشی قرار دارند.

کد مقاله 48435
تعداد بازدید 10

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397