• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل کیفی دلایل و زمینه‌های اقدام به خودکشی زنان شهر یاسوج
تعداد صفحات 18
نویسنده مریم مختاری - حمید صداقت - ابراهیم فتاح پور
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 56
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 112-95
کلید واژه خودکشی  خودکشی زنان  اقدام به خودکشی  یاسوج  نظریه زمینه‌ای  تحلیل کیفی  اقدام کنندگان به خودکشی  عوامل خودکشی  
چکیده هدف: اقدام به خودکشی به مثابه یک پدیده پیچیده و چند بعدی که دارای ابعاد مختلفی از جمله روانی، اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی است که بر اساس آمار و شواهد مستند به نحو بی­ سابقه ­ای افزایش یافته ­است. این پژوهش به دنبال شناسایی دلایل و زمینه­ های اقدام به خودکشی زنان شهر یاسوج می­ باشد.
روش­: این پژوهش به دنبال شناسایی دلایل و زمینه­ های خودکشی زنان شهر یاسوج با استفاده از روش کیفی و رویکرد نظریه مبنایی است. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 10 نفر از زنان 35-15 ساله شهر یاسوج که به دلیل اقدام به خودکشی به اورژانس اجتماعی ارجاع داده شده بودند، که به صورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند و سپس داده­ های به دست آمده با استفاده از کدگذاری سه مرحله­ ای باز، مرکزی و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: یافته­ ها نشان از وجود 9 مقوله اصلی در اقدام به خودکشی است که عباتنداز: «مواجهه با خشونت»، «خانواده نابسامان»، «مشکلات روان­شناختی»، «سنت­ گریزی»، «مهارت­ های مقابله­ ای ناکارآمد»، «جبران کاستی­ ها»، «فشار هنجاری»، «بازتولید شرایط» و «سهم­ خواهی». مقوله هسته پژوهش نیز «خودکشی عملی نیت­مند تا کنشی رهایی­ بخش» می­ باشد.

کد مقاله 48421
تعداد بازدید 13

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397