• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط نظری و تجربی بین نابرابری جنسیتی و هنجارهای اجتماعی (یک مطالعه تطبیقی کمی در کشورهای در حال‌ توسعه، 2019-1980)
تعداد صفحات 14
نویسنده نیلوفر سقاباشی نایینی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 56
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 94-81
کلید واژه هنجارهای اجتماعی  نابرابری‌های جنسیتی  کشور‌های در حال توسعه  خشونت انتشاری  استبداد شایستگی  مشروعیت‌بخشی به نابرابری  اثر دوگانه  
چکیده هدف: بین نابرابری‌های جنسیتی (به‌عنوان یکی از اَشکال نابرابری‌های بیرونی) و هنجارهای اجتماعی، نوعی رابطۀ علّی دوجانبه وجود دارد که هریک می‌توانند بنا به ویژگی‌ها و مکانیسم‌های زیر بنایی خود موجب تحدید یا تقویت آثار مخرب یکدیگر شوند. بر همین اساس نویسنده پس از شناسایی مکانیسم‌های رابطۀ متقابل بین هنجارهای اجتماعی و نابرابری‌های جنسیتی، در پی انطباق تجربی آن‌ها با یافته‌های پژوهش برآمد.
روش­: در پژوهش حاضر بر اساس روش تطبیقی- طولی، از داده‌های ثانویه برای 100 کشور در حال توسعۀ جهان از سال 1980 تا 2019 استفاده شد. زمان پژوهش به دو گام زمانی مجزا تقسیم گردید: (1999-1980 ) و( 2019-2000). تحلیل داده‌ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان می‌دهند که نابرابری جنسیتی چه به‌طور مستقیم و چه به‌طور غیر مستقیم (از طریق تأثیر بر خشونت انتشاری) بر پایبندی افراد به پیروی و اجرای هنجارهای اجتماعی، اثر کاهنده‌ای دارد؛ از سوی دیگر نیز هنجارهای اجتماعی این اثر کاهنده را به‌طور مستقیم بر نابرابری جنسیتی می‌گذارند؛ در عین‌حالی‌که در ایدئولوژی «استبداد شایستگی» و طبیعی جلوه دادن نابرابری بین زنان و مردان [طی نوعی سوگیری خاص‌گرایانه]، به توجیه و مشروعیت‌بخشی هرچه بیش‌تر نابرابری جنسیتی کمک می‌کنند. با این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که هنجارهای اجتماعی و نابرابری‌های اجتماعی، اثری دوگانه بر یکدیگر دارند و این بستگی به شرایط و ویژگی‌های بنیادی آن‌ها و شدت‌شان در جامعه دارد.

کد مقاله 48420
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397