• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی
تعداد صفحات 18
نویسنده ریحانه سادات موسوی - حسین معینی - وحید شرفی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 56
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 64-47
کلید واژه تجربه زنان  زنان اصفهان  تجربه زیسته  مصرف  زنان و جراحی زیبایی  پدیدارشناسی  اصفهان  مصرف گرایی  مصرف گرایی زنان  مصرف نمایشی  عمل زیبایی  اقدام به جراحی زیبایی  تجربه زیسته زنان  
چکیده هدف: رشد سریع عمل ­های زیبایی در ایران مسئله­ ای است که اکثر خانواده ­ها با این موضوع درگیر هستند و نکته­ قابل تامل این است که این عمل­ ها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام می­شود؛ از این­رو هدف انجام پژوهش، فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی است.
روش­: پژوهش حاضر از نظر روش، جز تحقیقات کیفی، ازنظر رویکرد، اکتشافی، از نظر هدف، کاربردی، از نظر پارادایم، تفسیرگرایی و روش تجزیه و تحلیل آن، پدیدارشناسی کلایزی می ­باشد. جامعه آماری پژوهش، زنان اصفهانی 25-35 ساله هستند که مصرف نمایشی در حوزه خدمات عمل های زیبایی را تجربه کرده ­اند. برای انتخاب مشارکت­ کنندگان از شیوه نمونه­ گیری هدفمند قضاوتی استفاده شد و با پیروی از قاعده اشباع نظری با 20 نفر مصاحبه شد. ابزار گردآوری داده­ ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق است. روایی و پایایی یافته­ های پژوهش با استفاده از شیوه­ هایی همچون پرانتزگذاری، مراجعه مجدد به مشارکت­ کنندگان و چک کردن تم­ های پژوهش با پژوهشگران خبره دانشگاهی بررسی شد.
یافته­ ها: یافته­ های این پژوهش، در 26 تم کلی دسته­­ بندی شدند که عبارتند از فشارخانواده، جو متظاهرانه خویشاوندی، فشار گروهی دوستان، تاثیر گروه­ مرجع، انتظارات جنس­ مخالف، داشتن سبک زندگی شیک، بهبود تعاملات، بمباران تبلیغاتی در فضای مجازی، دغدغه ­زناشویی، جو نمایشی در دانشگاه، جهت­ گیری جامعه به سمت خدمات زیبایی، پیروی از مد، الزام شغلی، تسریع در امور اداری شخصی، بازاریابی بهتر محصولات، کسب پرستیژ اجتماعی، نمایش توان اقتصادی بالا، گرفتن امتیازات مالی، آرزوها و آمال کودکی، تجویز رمال، کمال­گرایی، شخصیت سلطه­ جو، فرار از طعنه و تمسخر دیگران، درمان عزت نفس پایین، هیجان خواهی بالا و اختلال­ های شخصیتی- روانی.
نتایج: ایران در حوزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از کشورهای پیشگام جهان شناخته می­شود که بیانگر جهت­ گیری جامعه به سوی خدمات عمل های زیبایی می ­باشد؛ از اینرو نتایج این پژوهش می تواند راهنمای مناسبی برای متولیان فرهنگ جامعه برای مدیریت بهتر فرهنگ مصرف نمایشی در حوزه خدمات جراحی زیبایی باشد.

کد مقاله 48418
تعداد بازدید 21

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397