• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی زنان سرپرست خانواده شهر اصفهان
تعداد صفحات 12
نویسنده مهری قربانیان - علی هاشمیان‌فر - منصور حقیقتیان
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 56
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 136-125
کلید واژه سازمان بهزیستی  زنان سرپرست خانوار  زنان اصفهان  اصفهان  زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی  مهارت‌های زندگی  کمیته امداد امام خمینی (ره)  تاب‌آوری  مددجویان کمیته امداد  زنان تحت پوشش بهزیستی  تاب‌آوری زنان  زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)  
چکیده هدف: این پژوهش با هدف شناخت رابطه بین تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی زنان سرپرست خانواده شهر اصفهان صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان سرپرست خانواده شهر اصفهان (کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی) می‌باشد.
روش­: پژوهش ازنوع کمی و به روش پیمایشی می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش 2 پرسشنامه (پرسشنامه تاب‌آوری و پرسشنامه مهارت‌های زندگی زنان) می‌باشد. روایی ابزار این پژوهش پس از تدوین نهایی و تأیید استاد راهنما با استفاده از نظرت اساتید محترم در گروه­ جامعه‌شناسی دانشگاه، اعتبار صوری انجام شده و اعتبار محتوا هم به قضاوت متخصصان مورد تأیید قرارگرفته است. پایایی ابزار پژوهش نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تاب‌آوری 78/0 و برای مهارت‌های زندگی 75/0 به تأیید رسیده است.حجم نمونه با استفاده از نرم‌افزار SAMPLE POWER spss برابر با 270 نفر و شیوه نمونه‌گیری، سهمیه‌ای می‌باشد. ابزار تجزیه‌وتحلیل نرم‌افزار آماری (1968محصول شرکت IBM)SPSS & AMOS بوده است.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد؛ 37 درصد از عامل تغییرات مهارت های زندگی مربوط به متغیر تاب‌آوری و مؤلفه‌های آن (ظرفیت و توانایی تطبیق، بازتوانی و احیاء، ظرفیت تحمل و جذب فشار، سرعت بازگشت به شرایط عادی) می‌باشد ومقدار سطح معناداری نیز در خروجی نرم‌افزار و در کادر وزن‌های رگرسیونی نیز برابر با 0001/0 گزارش شده است. بنابراین می‌توان مهارتهای زندگی را بر اساس تاب‌آوری در جامعه آماری پیش‌بینی نمود. همچنین با توجه به اینکه تاب آوری مفهـومی چندبعدی اسـت ، فرهنـگ کلـی جامعـه، خرده فرهنگ ها، خانواده‌ها، مدارس، مراکز آموزش عالی و حمایتهـای اجتمـاعی مناسـب می‌تواند در توانایی تاب آوری افراد مـؤثر باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود از آن جا که تاب آوری به عنوان متغیری کارآمد وموثر برای افزایش سلامت روان، خوش بینی و رضایت از زندگی زنان سرپرست خانوار محسوب می‌شود، لذا ارگان های دخیل در این بخش، آموزش تاب آوری را در دستور کار خود قرار دهند.

کد مقاله 48415
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397