• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای قصد رفتار کارآفرینانه دانشجویان: نقش میانجی‌گر ترس ادراک شده و نقش تعدیل‌گر جنسیت
تعداد صفحات 16
نویسنده سارا محمدی - عبدالهادی درزیان عزیزی - مازیار ارزانی بیرگانی
مشخصات نشریه  مطالعات روان‌شناسی صنعتی و سازمانی شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 224-209
کلید واژه کارآفرینی  طراحی الگو  دانشگاه شهید چمران اهواز  دانشجویان کارشناسی  دانشجویان کارشناسی ارشد  طراحی مدل  آزمون الگو  رفتار کارآفرینانه  قصد رفتار کارآفرینانه  ترس ادراک شده  الهام کارآفرینانه  طرز تفکر کارآفرینانه  
چکیده امروزه کارآفرینی به ‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین موضوعات و موتور محرکه اصلی در توسعه اقتصادی کشورها مطرح است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و آزمون مدلی از پیشایندهای قصد رفتار کارآفرینانه دانشجویان با‌ توجه به نقش میانجی‌گر ترس ادراک‌شده و نقش تعدیل‌گر جنسیت بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به‌دلیل دشواری دسترسی به همه آن‌ها، ۳۶۷ نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه الهام کارآفرینانه (سویتاریس و همکاران، 2007)، طرز تفکر کارآفرینانه (کوی و همکاران، 2021)، قصد رفتار کارآفرینانه (ولییر، 2015) و پرسش‌نامه ‌ترس ادراک‌شده (دنیز و همکاران، 2011‌‌ و کالینز، 2007) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از طریق الگویابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار SmartPLS نشان داد که الهام کارآفرینانه بر طرز تفکر کارآفرینانه (0/634) و بر قصد رفتار کارآفرینانه (0/145) تأثیر مثبت معنی‌دار دارد. همچنین طرز تفکر کارآفرینانه بر ترس ادراک‌شده تأثیر منفی معنی‌دار (0/693-) و بر قصد رفتار کارآفرینانه تأثیر مثبت معنی‌دار (0/397) دارد و ترس ادراک‌شده بر قصد رفتار کارآفرینانه تأثیر منفی معنی‌دار (0/326-) دارد. مقادیر ضریب تعیین نشان داد که حدود 60 درصد از واریانس قصد رفتار کارآفرینانه از طریق الهام و طرز تفکر کارآفرینانه و ترس ادراک‌شده تبیین می‌شود. نتایج بررسی فرضیه‌های غیرمستقیم نشان داد که رابطه طرز تفکر کارآفرینانه با قصد رفتار کارافرینانه از طریق ترس ادارک‌شده معنی‌دار می‌باشد اما رابطه الهام کارآفرینانه با قصد رفتار کارآفرینانه از طریق ترس ادراک‌شده معنی‌دار نمی‌باشد. علاوه براین، جنسیت تأثیر ترس ادراک‌شده بر قصد رفتار کارآفرینانه را تعدیل می‌کند. یافته‌ها بیان‌گر آن است که الهام‌بخشی کارآفرینانه به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم به‌واسطه طرز تفکر کارآفرینانه، تمایل دانشجویان را به رفتار کارآفرینانه افزایش می‌دهد.

کد مقاله 48404
تعداد بازدید 10

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397