عنوان
|
طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای قصد رفتار کارآفرینانه دانشجویان: نقش میانجیگر ترس ادراک شده و نقش تعدیلگر جنسیت |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
سارا محمدی - عبدالهادی درزیان عزیزی - مازیار ارزانی بیرگانی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
224-209 |
کلید واژه
|
کارآفرینی طراحی الگو دانشگاه شهید چمران اهواز دانشجویان کارشناسی دانشجویان کارشناسی ارشد طراحی مدل آزمون الگو رفتار کارآفرینانه قصد رفتار کارآفرینانه ترس ادراک شده الهام کارآفرینانه طرز تفکر کارآفرینانه
|
چکیده
|
امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از حیاتیترین موضوعات و موتور محرکه اصلی در توسعه اقتصادی کشورها مطرح است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و آزمون مدلی از پیشایندهای قصد رفتار کارآفرینانه دانشجویان با توجه به نقش میانجیگر ترس ادراکشده و نقش تعدیلگر جنسیت بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز بود که بهدلیل دشواری دسترسی به همه آنها، ۳۶۷ نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه الهام کارآفرینانه (سویتاریس و همکاران، 2007)، طرز تفکر کارآفرینانه (کوی و همکاران، 2021)، قصد رفتار کارآفرینانه (ولییر، 2015) و پرسشنامه ترس ادراکشده (دنیز و همکاران، 2011 و کالینز، 2007) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق الگویابی معادلات ساختاری در نرمافزار SmartPLS نشان داد که الهام کارآفرینانه بر طرز تفکر کارآفرینانه (0/634) و بر قصد رفتار کارآفرینانه (0/145) تأثیر مثبت معنیدار دارد. همچنین طرز تفکر کارآفرینانه بر ترس ادراکشده تأثیر منفی معنیدار (0/693-) و بر قصد رفتار کارآفرینانه تأثیر مثبت معنیدار (0/397) دارد و ترس ادراکشده بر قصد رفتار کارآفرینانه تأثیر منفی معنیدار (0/326-) دارد. مقادیر ضریب تعیین نشان داد که حدود 60 درصد از واریانس قصد رفتار کارآفرینانه از طریق الهام و طرز تفکر کارآفرینانه و ترس ادراکشده تبیین میشود. نتایج بررسی فرضیههای غیرمستقیم نشان داد که رابطه طرز تفکر کارآفرینانه با قصد رفتار کارافرینانه از طریق ترس ادارکشده معنیدار میباشد اما رابطه الهام کارآفرینانه با قصد رفتار کارآفرینانه از طریق ترس ادراکشده معنیدار نمیباشد. علاوه براین، جنسیت تأثیر ترس ادراکشده بر قصد رفتار کارآفرینانه را تعدیل میکند. یافتهها بیانگر آن است که الهامبخشی کارآفرینانه بهطور مستقیم و غیرمستقیم بهواسطه طرز تفکر کارآفرینانه، تمایل دانشجویان را به رفتار کارآفرینانه افزایش میدهد.
|