• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی درمان کوتاه مدت راه حل محور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر صمیمیت جنسی و بی ثباتی ازدواج همسران مردان معتاد
تعداد صفحات 18
نویسنده محمودرضا میرعرب رضی - کاظم شریعت‌نیا - علی حسینیایی
مشخصات نشریه  علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 130
تاریخ انتشار دى - 1402
محدوده صفحات 2098-2081
کلید واژه اعتیاد  معتاد  مواد مخدر  صمیمیت زناشویی  صمیمیت جنسی  همسران معتادان  بی ثباتی ازدواج  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  درمان راه حل مدار  سوء مصرف مواد   بی ثباتی زناشویی  روش درمانی کوتاه مدت راه حل محور  آزادشهر (شهرستان)  
چکیده زمینه: همسران افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر با چالش­ های متعددی همچون فقدان صمیمیت جنسی و بی ­ثباتی ازدواج به ­واسطه اعتیاد مواجه هستند؛ بنابراین، ارائه مداخلات روانشناختی مؤثر برای این زنان برای بهبود رفاه و کیفیت زندگی آن ­ها حائز اهمیت است. درمان کوتاه مدت راه ­حل محور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دو شیوه درمانی پیشنهاد شده برای مسائل روانشناختی مختلف هستند. با این حال، تحقیقات اندکی در مورد اثربخشی نسبی این درمان ­ها برای مشکلات خاص همسران مردان معتاد مانند صمیمیت جنسی و بی ­ثباتی زناشویی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راه ­حل محور کوتاه مدت بر صمیمیت جنسی و کاهش بی ­ثباتی ازدواج همسران مردان معتاد انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی همسران مردان معتاد در شهرستان آزادشهر در سه ‌ماهه بهار 1401 تشکیل دادند. نمونه به روش نمونه ­گیری در دسترس هدفمند پس از احراز شرایط ورود به پژوهش انتخاب شدند. گروه مداخله اول، درمان پذیرش و تعهد و گروه مداخله دوم، درمان راه ­حل محور کوتاه مدت را در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. جلسات درمان پذیرش و تعهد بر اساس روش (ایفرت و آیفرت، 2005) و جلسات درمان راه ­حل محور کوتاه مدت بر اساس پکیج نعمیان و همکاران (1395) صورت پذیرفت. در این پژوهش پرسشنامه نیازهای صمیمیت زناشویی باگاروزی (2001) و شاخص بی­ ثباتی ازدواج (1987) در سه دوره زمانی اجرا شد. داده ­ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته در نرم ­افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: دوشیوه درمانی در مقایسه با گروه کنترل موجب افزایش صمیمیت جنسی و کاهش بی ­ثباتی ازدواج همسران مردان معتاد شد (0/05 P < ). بین میزان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راه­ حل محور کوتاه مدت بر صمیمیت جنسی همسران مردان معتاد از نظر آماری تفاوت معنادار نبود (05/0 < P ). همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راه ­حل محور کوتاه مدت در مقایسه با گروه کنترل موجب کاهش بی ­ثباتی ازدواج همسران مردان معتاد شده است (0/05 P < ).
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج حاصل از اجرای دو شیوه درمانی مبنی بر تأثیر معنادار بر افزایش صمیمیت جنسی و کاهش بی­ ثباتی ازدواج، انتظار می ­رود روانشناسان و درمانگران؛ درمان مناسبی برای همسران مردان معتاد ارائه دهند و کیفیت زندگی آن ­ها را ارتقاء بخشند.

کد مقاله 48383
تعداد بازدید 23

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397