عنوان
|
مدلیابی سازگاری اجتماعی دختران نوجوان شهر تهران بر اساس هوش اخلاقی و ادراک از ساختار خانواده با اثر واسطهای توانایی تصمیمگیری |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
حدیثه مظهری عباسی - کامران شیوندی چلیچه - فریبرز درتاج |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی فرهنگی - سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سال 7 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
110-94 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان نوجوانان تهرانی ساختار خانواده سازگاری اجتماعی تهران دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی سازگاری اجتماعی نوجوانان ساختار خانواده ادراک شده هوش اخلاقی نوجوانان دبیرستانی مدلیابی سازگاری دختران دانشآموزان دوره متوسطه دوم توانایی تصمیمگیری
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر مدل یابی سازگاری اجتماعی دختران نوجوان براساس دو متغیر هوش اخلاقی و ادراک از ساختار خانواده با اثر واسطه ای توان تصمیم گیری صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعة پژوهش شامل تمامی دختران نوجوان در مدارس متوسطة دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 و نمونه نیز طبق جدول مورگان، 387 نفر برآورد شد که بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های سازگاری اجتماعی، ادراک از ساختار خانواده، هوش اخلاقی و مقیاس توانایی تصمیم گیری ملبورن بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش توصیفی از نرمافزار SPSS و بهمنظور برازش مدل ساختاری از نرمافزار LISREL استفاده شد. یافته ها نشان داد که واسطهگری توان تصمیم گیری در رابطة سازگاری اجتماعی و هوش اخلاقی و ادراک از ساختار خانواده معنادار بود، درواقع مؤلفه تصمیم گیری، موجب افزایش سازگاری میشود. پیشنهاد میشود در آموزش و پرورش و خانواده ها بر پرورش مهارت های اجتماعی و فردی، با تأکید بر پرورش هوش اخلاقی و ارتباط خانه و مدرسه، زمینهای فراهم شود تا بدین وسیله زمینة تعدیل یا کاهش پیامدهای منفی عدم سازگاری نوجوانان ناشی از انواع بحران ها در این سن فراهم شود.
|