عنوان
|
مقایسه رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با بهزیستی روانشناختی و نقش میانجیگر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان با و بدون سابقه طلاق والدین |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
سارا نادری - مسعود غلامعلی لواسانی - سوگند قاسم زاده نساجی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 27 شماره 4 پیاپی 108 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
415-406 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان نوجوانان تهرانی تهران بهزیستی روانشناختی طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشآموزان دختر دبیرستانی طلاق والدین نوجوانان دختر دبیرستان تهران تنظیم شناختی هیجان طرحوارههای ناسازگار طلاق سبکهای شناختی تنظیم هیجان طرحوارههای اولیه راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان راهبردهای منفی شناختی تنظیم هیجان دانشآموزان دوره متوسطه دوم
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اي رابطه طرحواره هاي ناسازگار اولیه با بهزیستی روانشناختی و نقش میانجیگر راهبردهاي تنظیم شناختی هیجان در دو گروه نوجوانان با و بدون سابقه طلاق است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و بر اساس هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر دوره متوسطه دوم در شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. 240 نفر دانش آموز با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای، برای تکمیل پرسشنامه ها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه طرحواره کودکان ریجکبوار و دبو (SIC)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (CERQ) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) بود. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS-24 و Amos-24 استفاده شد. یافته ها نشان داد رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با بهزیستی روانشناختی منفی و معنادار است. همچنین، رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان منفی و معنادار است و رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان مثبت و معنادار است. رابطه راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی مثبت و معنادار است. طرحواره های ناسازگار از طریق راهبردهای مثبت تنظیم شناخت اثری معکوس و معنادار بر بهزیستی روانشناختی دارد (β = -0/2 , p < 0/001 ).
|