عنوان | مدلسازی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی خانواده بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری سبکهای هویت در دانشآموزان |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانسنجی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 40-30 |
کلید واژه | فشار روانی معادلات ساختاری سبکهای هویت الگوی ارتباطی عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی تعلل ورزی قائم شهر (شهرستان) مدل ساختاری الگوی ارتباطی خانواده تابآوری کمال گرایی والدین دانشآموزان پسر دانشآموزان پایه نهم فشار روانی ادراک شده |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر، مدل ساختاری الگوهای ارتباطی خانواده بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموز پسر پایه نهم شهرستان قائمشهر در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیلی بودند. در این پژوهش، 330 نفر بهعنوان حجم نمونه به روش در دسترس (با توجه به آنکه تمامی دانش آموزان در کلاسهای زبان انگلیسی شرکت داشتند) انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)، مقیاس سبک هویت برزونسکی (ISI-6G) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای کمالگرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراکشده، تابآوری، تعلل ورزی و سبک هویت بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری دارا هستند و همچنین اثر غیرمستقیم کمالگرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراکشده، تابآوری و تعلل ورزی با میانجیگری سبک هویت بر عملکرد تحصیلی مورد تأیید واقع گردید. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند فشار روانی ادراکشده، سبک هویت، تابآوری، کمالگرایی والدین و تعلل ورزی و عوامل اجتماعی مانند الگوهای ارتباطی خانواده در تبیین عملکرد تحصیلی است. |
کد مقاله | 48363 |
تعداد بازدید | 54 |
|