عنوان | ساختار عاملی، پایایی و تغییرناپذیری اندازهگیری پرسشنامه هدف پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانسنجی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 17-1 |
کلید واژه | دانشجویان دختر روایی روانسنجی پایایی تحلیل عاملی ساختار عاملی اهداف پیشرفت دانشجویان پسر تحلیل عاملی تأییدی تحلیل عاملی تأییدی چند گروهی تحلیل روانسنجی دانشجویان کارشناسی نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) در گروهی از دانشجویان دختر و پسر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 332 دانشجوی مقطع کارشناسی (141 پسر و 191 دختر) به پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی تحصیلی (سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی آن از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة هدف پیشرفت شامل هدفهای پیشرفت تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز تغییرناپذری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامه هدف پیشرفت را در دانشجویان دختر و پسر نشان داد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با بهزیستی تحصیلی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی هدفهای تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور به ترتیب برابر با 76/0، 78/0، 90/0 و 85/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج نشان داد که AGQ-R برای سنجش سازة انگیزشی هدفهای پیشرفت بر پایة مدل مفهومی هدفهای پیشرفت 2٭2 در دانشجویان دختر و پسر ابزاری روا و پایا است. |
کد مقاله | 48362 |
تعداد بازدید | 36 |
|