عنوان | نقش میانجی نظارت زناشویی آنلاین در رابطه بین رفتارهای دلبستگی با رضایت زناشویی زنان متأهل |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | 1402 |
محدوده صفحات | 531-519 |
کلید واژه | رضایت زناشویی زنان متأهل خوزستان شبکههای اجتماعی رفتارهای دلبستگی رضایتمندی زناشویی زنان شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی نظارت زناشویی استفاده از شبکههای اجتماعی نظارت آنلاین نظارت زناشویی آنلاین |
چکیده |
زمینه و هدف: رضایت زناشویی با برخی متغیرهای روان شناختی از جمله رفتارهای دلبستگی مرتبط است؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر رفتارهای دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان با نقش میانجی نظارت زناشویی آنلاین بود. مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر، طرح همبستگی از نوع الگویابی معادلات ساختاری است که یک روش همبستگی چند متغیری بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه زنان متاهل استان خوزستان بودند که همسران آنها از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند. با استفاده از روش نمونه گیری روش گلوله برفی بدون تبعیض 350 نفر از زنان متاهل با سواد الکترونیکی و مسلط به استفاده از شبکه های اجتماعی، انتخاب شدند. آزمودنی ها به مقیاس نسخه اصلاح شده مقیاس رفتارهای دلبستگی ساندبرگ و همکاران (2012)، مقیاس نظارت زناشویی آنلاین نسخه اصلاح شده الیسون (2007) و مقیاس رضایت زناشویی پاسخ دادند. از نرم افزار آماری SPSS نسخه 27 و الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos نسخه 24 برای ارزیابی مدل پیشنهادی استفاده گردید. یافتهها: نتایج یافته ها نشان داد که اثر مستقیم رفتارهای دلبستگی بر نظارت زناشویی آنلاین و اثر مستقیم نظارت زناشویی آنلاین بر رضایت زناشویی معنی دار است (05/0 > p). همچنین اثر مستقیم رفتارهای دلبستگی بر رضایت زناشویی معنی دار است (05/0 > p). اثر غیرمستقیم رفتارهای دلبستگی بر رضایت زناشویی به واسطه نظارت زناشویی آنلاین نیز معنی دار است (05/0 > p). با توجه به معنادار بودن اثر رفتارهای دلبستگی بر رضایت زناشویی در مدل، باید گفت نظارت زناشویی آنلاین نقش میانجیگرانه جزئی در رابطه بین رفتارهای دلبستگی با رضایت زناشویی ایفا میکند. نتیجهگیری: با توجه به یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر، میتوان گفت که رفتارهای دلبستگی از طریق نظارت زناشویی آنلاین بر رضایت زناشویی زنان متأهل اثرگذار است. |
کد مقاله | 48356 |
تعداد بازدید | 74 |
|