عنوان | مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر مسئولیتپذیری و خودکارآمدی زنان مطلقه |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 100 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 63-47 |
کلید واژه | زنان مطلقه مسئولیتپذیری واقعیت درمانی همدان خودکارآمدی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) طلاق مسئولیتپذیری زنان خودکارآمدی زنان زنان مراجعه کننده به دادگاه اثربخشی واقعیت درمانی |
چکیده |
مقدمه: پدیده طلاق یکی از پیچیدهترین مشکلات زندگی زناشویی در تمام جوامع به شمار میرود و این پیچیدگی به دلیل نقش عوامل گوناگون در بروز این پدیده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر مسئولیتپذیری و خودکارآمدی در زنان مطلقه انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون و پیگیری سه ماه، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان مطلقه شهر همدان که بین سالهای 1401-1398 به دادگاه خانواده شهرستان همدان مراجعه کرده بودند که از میان آنها 60 نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و سپس با جایگزینی تصادفی در 3 گروه واقعیت درمانی، پذیرش و تعهد و کنترل قرار داده شدند (هر گروه 20 نفر). ابزار پژوهش شامل پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد Twohig (200۶)، پروتکل واقعیت درمانی (2013) که هفتهای یکبار به مدت ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای برگزار شد و دو پرسشنامه مسئولیتپذیری Gough (1982) و خودکارآمدی عمومی Sherer و همکاران (1982) بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزارSPSS-25 انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که هر دو روش درمانی باعث افزایش مسئولیتپذیری و خودکارآمدی این زنان شدهاند. (0/001 = P) به علاوه یافته ها نشان می دهند که درمان پذیرش و تعهد در افزایش خودکارآمدی موثرتر بوده است و واقعیت درمانی در افزایش مسئولیتپذیری موثرتر بوده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان درمان پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی را برای افزایش مسئولیتپذیری و خودکارآمدی زنان مطلقه استفاده نمود. البته برای افزایش خودکارآمدی بهتر است درمان پذیرش و تعهد خط نخست درمان باشد. و برای مسئولیتپذیری واقعیت درمانی. بنابراین درمانگران و مشاوران میتوانند برای افزایش مسئولیتپذیری و خودکارآمدی از این دو شیوه استفاده نمایند. |
کد مقاله | 48353 |
تعداد بازدید | 77 |
|