عنوان | وضعیت شغلی معلمان زن در عصر رضاشاه |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تاریخ اسلام و ایران (مصوب وزارت علوم) سال 33 شماره 58 پیاپی 148 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 44-15 |
کلید واژه | وضعیت شغلی مدارس دخترانه تبعیض جنسیتی وضعیت شغلی زنان معلمان زن آموزش زنان آموزش زنان در تاریخ عصر رضاشاه رضاشاه پهلوی |
چکیده |
تحول در نظام آموزشی عصر رضاشاه ذیل گفتمان دولت مدرن ملی و به تبع آن رشد و گسترش آموزش زنان با هدف تربیت زن و مادر جدید ایرانی، به اشتغال چشمگیر زنان در نظام آموزشی بهویژه به عنوان معلم منجر شد. دربارۀ ضرورت آموزش زنان، رشد سوادآموزی، توسعۀ مدارس دخترانه و تربیت معلم در دورۀ رضاشاه تحقیقات ارزندهای صورت گرفته است، اما آنچه کمتر به آن توجه شده، وضعیت اشتغال زنان معلم و چالشهای پیش روی آنها در دوره مذکور است. مسئلۀ اصلی این نوشتار چگونگی وضعیت شغلی معلمان زن در دورۀ رضاشاه است. پاسخ به این سؤال از مسیر بررسی کمّی و کیفی آموزش معلمان زن، افزایش و کاهش تعداد آنها در مدارس، شرایط استخدام، محدودیتها و دشواریهای آن، وضعیت حقوق آنها و همچنین تفاوتها و تبعیضهای جنسیتی در این حرفه، با تکیه بر اسناد و برخی نشریات این دوره صورت گرفته است. یافتههای پژوهش مبتنی بر تجزیه و تحلیل آمار و جداول به دست آمده است و نشان میدهد که آموزش زنان در مقایسه با مردان از اهمیت کمتری برخوردار بود. این مسئله مدارس دخترانه و معلمان زن را با مشکل دائمی کمبود بودجه، دستمزدهای کم و تبعیض جنسیتی در قانون استخدام مواجه کرده بود. فقر مردم و عدم تمکّن مالی برای پرداخت شهریۀ اندک مدارس ملی دخترانه، بهویژه در ایالات و در نتیجه حقوق پایین و کار زیاد در کنار توأمانیِ اشتغال بیرون از منزل با مسئولیتهای زنان در خانه، از دیگر مشکلات معلمان زن بود که گاهی به استعفای آنها منجر میشد. |
کد مقاله | 48320 |
تعداد بازدید | 62 |
|