• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر خشونت خانوادگی با رویکرد نظریه زمینه‌ای
تعداد صفحات 19
نویسنده مهرداد هوشمند - علی روشنایی - معصومه  مطلق
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 5 پیاپی 19
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 396-378
کلید واژه خشونت  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  عوامل خشونت علیه زنان  زنان متأهل  خشونت زناشویی  تبیین جامعه‌شناختی  خشونت شوهر  خشونت تجربه شده  عوامل مؤثر بر خشونت خانگی  مطالعه کیفی  تجربه خشونت  زنان خشونت دیده  نظریه زمینه‌ای  مراکز اورژانس اجتماعی  خشونت تجربه شده در زنان  نهاوند (شهرستان)  علل خشونت  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر خشونت خانوادگی با رویکرد نظریه زمینه‌ای بود.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه زمینه‌ای به مطالعه عوامل و پیامدهای خشونت علیه زنان در خانواده پرداخته است. برای گردآوری اطلاعات و انتخاب مشارکت‌کنندگان از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده و با پیشرفت مطالعه، نمونه‌گیری موارد مطلوب صورت گرفت که تا رسیدن به اشباع نظری با 21 نفر از زنان مورد خشونت قرار گرفته که به مرکز اورژانس اجتماعی شهر نهاوند مراجعه کرده‌اند، مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد. که بعد از تحلیل و بررسی محتوای مصاحبه‌ها، با کدگذاری باز 202 مفهوم اولیه و در کدگذاری محوری، 20 مقوله عمده و درنهایت یک مقوله مرکزی یا هسته‌ای استخراج گردید.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عواملی نظیر اعتیاد شوهر، مشکلات و اختلالات شخصیتی، ازدواج اجباری و زودهنگام، نگرش مردسالاری در خانواده، عدم‌حمایت خانوادگی، نقص جامعه‌پذیری و تربیت اجتماعی و شرایط نامناسب اقتصادی از عوامل مؤثر و عمده در افزایش و بروز خشونت علیه زنان در خانواده محسوب می‌شوند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج و یافته‌های به دست آمده از این پژوهش کیفی، برگزاری کارگاه‌ها جلسات مهارت‌های زندگی و مشاوره‌های پیش از ازدواج جهت افزایش آگاهی و شناخت زوجین از هم و برخورد با یکدیگر مخصوصاً در اوایل زندگی جهت مقابله و کاهش پدیده خشونت علیه زنان پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 48296
تعداد بازدید 11

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397