• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل پیش‌بینی انسجام خانواده بر اساس تمایز‌یافتگی و نگرش به عشق: نقش میانجی صمیمیت زناشویی در زنان متأهل
تعداد صفحات 23
نویسنده زهرا مختاری - زهرا مردانی ولندانی - عظیمه السادات عبدالهی
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 5 پیاپی 19
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 307-285
کلید واژه عشق  زنان متأهل  زنان اصفهان  اصفهان  تمایزیافتگی  صمیمیت زناشویی  انسجام خانواده  تمایزیافتگی خود  نگرش به عشق  
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل پیش‌بینی انسجام خانواده بر اساس تمایز‌یافتگی و نگرش به عشق: نقش میانجی صمیمیت زناشویی در زنان متاهل است.
روش: نوع تحقیق توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل کلیه زنان متاهل شهر اصفهان که حداقل سه سال از ازدواجشان گذشته و در حال حاضر با همسر خود زندگی می‌کردند، بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری داوطلبانه 225 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها شامل چهار پرسشنامه انسجام خانواده فیشر و همکاران (1992)، پرسشنامه تمایز‌یافتگی خود اسکورون و اسمیت (2003)، مقیاس نگرش به عشق هندریک و هندریک (1997)، پرسشنامه‌ی صمیمیت زناشویی تامپسون و والکر (1983) بود که روایی تمامی آن‌ها تأیید شده است. برای رسیدن به اهداف پژوهش حاضر، در ابتدا به بررسی توصیفی داده‌های حاصل از پرسشنامه پرداخته شد. سپس در جهت تقلیل‌گرایی متغیرهای مستقل، از تحلیل معادلات ساختاری (SAM)، استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که چهار فرضیه دوم تا پنجم تحقیق در مورد روابط بین متغیرهای پژوهش تأیید شده است. براساس این روابط در مجموع، 88 درصد از تغییرات متغیر وابسته (انسجام خانواده) به وسیله متغیرهای مدل نهایی پیش‌بینی شده است.
نتیجه‌گیری: هم‌چنین طبق مدل نهایی بدست آمده از تحلیل معادلات ساختاری، متغیر مستقل نگرش به عشق با مقدار بتای استاندارد برابر با 18/0، 95 درصد تأثیر مستقیمی بر انسجام خانواده زنان متاهل داشته است. صمیمیت زناشویی با مقدار بتای استاندارد 77/0، 95 درصد تأثیر مستقیمی بر انسجام خانواده زنان متاهل داشته است. تمایز‌یافتگی با مقدار بتای استاندارد برابر با 21/0-، 95 درصد تأثیر مستقیمی بر انسجام خانواده زنان متاهل داشته است. متغیر واسط صمیمیت زناشویی با مقدار بتای استاندارد 65/0، 95 درصد غیرمستقیم بر رابطه بین نگرش به عشق و انسجام خانواده داشت که تأثیر آن کاملاً مثبت و مستقیم بوده است.

کد مقاله 48295
تعداد بازدید 9

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397