• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجربه زیسته مادران ایرانی از نقش مادرزن و مادرشوهری: مطالعه پدیدارشناسی
تعداد صفحات 23
نویسنده رویا منتظری
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 5 پیاپی 19
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 592-570
کلید واژه تجربه زیسته  پدیدارشناسی  اصفهان  مادر ایرانی  مادر زن و مادر شوهر  تجارب مادران  مادر شوهرها  مادر زن  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی تجارب زیستة مادران ایرانی از نقش مادرزن و مادرشوهری بود.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع کیفی پدیدارشناسی تفسیری است. نمونه مورد مطالعه شامل 14 نفر از مادران ساکن شهر اصفهان بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از افراد مصاحبه نیمه ‌ساختاریافته به عمل آمد، سپس کلمه به کلمه پیاده‌سازی شده و به روش اسمیت و اسبورن (2007) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در این مطالعه نقش مادرزن و مادرشوهری در 4 مضمون اصلی شامل ادراک از مادرانگی بعد از ازدواج فرزند، الزامات نقش‌آفرینی، چالش‌ها و فرصت‌ها، مهارت‌های ارتباطی، 15 مضمون فرعی شامل مادری حامی و راهنما، مادری محافظه‌کار، مادری فداکار با محدودیت‌های شخصی، صفات و ویژگی‌های مطلوب، چالش‌ها و فرصت‌های ارتباط با همسر، چالش‌ها و فرصت‌های رابطه والد-فرزندی، چالش‌ باورهای فرهنگی، فرصتی برای پاسخ به نیازهای اساسی، چالش‌‌ مسئولیت‌های مراقبتی و مدیریتی، چالش‌های احساسی، حفظ مرزها، سرمایه‌گذاری ابرازی و ابزاری، پیوستن به خانواده همسر فرزند، پیوستن به عروس و داماد، آگاهانه و هوشمندانه عمل کردن و 69 کد برآورد گردید.
نتیجه‌گیری: مطابق یافته‌های پژوهش، نقش مادرزن و مادرشوهری با ادراکی از مادری حامی، محافظه‌کار و فداکار تعریف می‌شود که برای نقش‌آفرینی خویش ملزم به ویژگی‌ها و صفات مطلوب و استفاده از مهارت‌های ارتباطی می‌باشد. مادرزن و مادرشوهر بودن در عین ایجاد فرصت‌ها، چالش‌هایی را نیز برای مادران به دنبال دارد. به طور کلی تسهیل‌‌گری در روابط و انسجام خانواده به عنوان جوهرة مشترک تجارب مادران ایرانی از نقش‌ مادرزن و مادرشوهری می‌باشد.

کد مقاله 48288
تعداد بازدید 11

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397