• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی باور زیباشناسی زنان در هنر بر اساس نیاز به شناخت و سبک‌های حل‌ مسئله با نقش واسطه‌ای هوش فرهنگی
تعداد صفحات 21
نویسنده فرهاد کاروان
مشخصات نشریه  زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) - مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی سال 15 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 491-471
کلید واژه دانشجویان دختر  حل مسئله  هنر  همدان  سبک حل مسئله  هوش فرهنگی  نیاز به شناخت  حل مسئله سازنده  باور زیباشناسی  درک هنر  دانشجویان هنر  حل مسئله غیرسازنده  
چکیده بررسی باور زیباشناختی و درک هنری از موضوعات مهم در رشته‏ های هنری محسوب می‏ شود. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی رابطۀ باور زیباشناسی با سبک ‏شناختی حل مسئله و نیاز به شناخت با نقش میانجی هوش فرهنگی در دانشجویان هنر بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دختر هنر دانشگاه‏ های همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 377 دانشجو به‏ عنوان نمونه به‏ صورت هدفمند و در دسترس از بین دانشکده‏ ها و گروه‏ های آموزشی و با توجه به طرح پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه‏ های باور زیباشناسی تقی ‏زاده و بابایی (1396)، نیاز به شناخت (کاسیوپو، پتی و کائو 1984)، سبک‏ های حل مسئلۀ کسیدی و لانگ (2013) و هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2003) پاسخ دادند. داده‏ های پژوهش با روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و آماره‏ های کجی و کشیدگی توزیع متغیرها) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با محاسبۀ پیش‏ فرض ‏های آن) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مفهومی تدوین‏ شده با داده‏ ها برازش مناسبی داشت. نتایج روابط ساختاری مدل نشان داد که باور زیباشناسی با مهارت سازندۀ حل مسئله، نیاز به شناخت و هوش فرهنگی رابطۀ مثبت و معناداری دارد. مهارت سازندۀ حل مسئله و نیاز به شناخت با هوش فرهنگی رابطۀ مثبت و معناداری دارند. مهارت غیرسازندۀ حل مسئله با نیاز به شناخت و هوش فرهنگی رابطۀ منفی و معناداری دارد. باور زیباشناسی با مهارت غیرسازندۀ حل مسئله رابطۀ منفی و معناداری دارد.

کد مقاله 48278
تعداد بازدید 30

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397