• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر گذار کارآفرینان نوپای زن اجبارگرا به کارآفرینی تثبیت شده
تعداد صفحات 37
نویسنده رضا کهن هوش نژاد - سیده زهرا موسوی
مشخصات نشریه  مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 21 شماره 4 پیاپی 77
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 100-64
کلید واژه زنان کا‌رآفرین  کارآفرینی  کارآفرینی زنان  لرستان (استان)  فعالیت کارآفرینانه  پلدختر (شهرستان)  اجبارگرا  فرصت‌گرا  کارآفرینی مولد  کارآفرینی غیرمولد  کارآفرینی تثبیت شده  
چکیده زنان نقش مهمی در ارتقای فعالیت‌های کارآفرینانه و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه دارند. ورود زنان به فضای کسب و کار با انگیزۀ اجبار یا فرصت می‌باشد. کارآفرینی زنان اجبارگرا به عنوان کارآفرینی غیرمولد و کارآفرینی زنان فرصت‌گرا به عنوان کارآفرینی مولد شناخته می‌شود. کسب و کارهای کارآفرینان زن فرصت‌گرا به دلیل داشتن قابلیت‌های کارآفرینی بالا و سرمایه‎های مختلفِ انسانی، اجتماعی، مالی دارای چرخة عمر طولانی‌تر و پایدارتری نسبت به کارآفرینان اجبارگرا هستند و به مرحلۀ کارآفرینی تثبیت شده می‌رسند و لذا سهم زیادی در رشد و توسعۀ اقتصادی دارند ولی کارآفرینان اجبارگرا به دلیل قابلیت‌های کارآفرینی پایین‌تر و عدم دسترسی به انواع سرمایه‌ها از رسیدن به مرحلۀ کارآفرینی تثبیت شده باز می‌مانند و سهم چندانی در اقتصاد ایفاء نمی‌نمایند. هدف ازپژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر گذار کارآفرینان نوپای زن اجبارگرا به کارآفرینی تثبیت شده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش اکتشافی می‌باشد. جامعۀ آماری پژوهش را 15 نفر از کارآفرینان نوپای زن اجبارگرا و متخصصین کارآفرینی شهرستان پلدختر استان لرستان تشکیل می‌دهند که به روش هدفمند انتخاب شده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل تم بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تم‌های اصلیِ پشتوانه مالی، قوانین و سیستم مالیاتی مناسب، دسترسی به مراکز توانمندساز، زیرساخت‌های فنی و تجاری، آموزش رسمی و غیررسمی، سرمایۀ اجتماعی، شایستگی‌های مدیریت کسب و کار، موقعیت اجتماعی، آزادی بازار و ویژگی‌ها و سرمایۀ روان‌شناختی در گذار کارآفرینان زن اجبارگرا به کارآفرینی تثبیت شده موثر می باشند.

کد مقاله 48267
تعداد بازدید 27

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397