عنوان | تفاوتهای جنسیتی در مهارتهای شناختی، جسمی حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی رفتاری هیجانی کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 6 |
تاریخ انتشار | شهريور - 1402 |
محدوده صفحات | 247-237 |
کلید واژه | مهارتهای حرکتی سوادآموزی تهران کودکان پیش دبستانی مهارتهای اجتماعی استاندارد رشد مهارتهای عاطفی مهارتهای شناختی کودکان دختر کودکان پسر کودکان تهرانی مهارتهای جسمی حرکتی |
چکیده |
زمینه و هدف: ارزیابی تفاوتهای جنسی در اوایل کودکی به درک ما از آنها در زندگی بعدی کمک میکند. امروزه بسیاری از اندیشمندان سالهای پیش از دبستان را پرثمرترین سالها برای آموزش و یادگیری میدانند. کودکان پیشدبستانی رشد سریعی را در مهارتهای حرکتی، شناختی و اجتماعی- عاطفی نشان میدهند؛ بنابراین ارزیابی تفاوتهای جنسی در اوایل کودکی اهمیت بسیار زیادی در تصمیمگیریها دارد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تفاوتهای جنسیتی در استانداردهای رشدی مهارتهای شناختی، جسمی-حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی- رفتاری- هیجانی بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران بود که به روش نمونهگیری سهمیهای از پنج منطقه تهران انتخاب شدند حجم نمونه 50 دختر و 50 پسر بود. کودکان به مقیاس استانداردهای رشدی اعتباریابی شده پاسخ دادند. برای پاسخ به سؤال پژوهشی از میانگین و انحراف معیار و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، این پژوهش ازنظر نظری، این پژوهش به پیشرفت تولید دانش درباره استانداردهای رشدی کودکان کمک خواهد کرد. ازنظر ابزار اندازهگیری و روشی، این پروژه اولین تلاش برای ایجاد یک ابزار چندبعدی است که امکان اندازهگیری استانداردهای رشدی کودکان 3 تا 4 ساله را فراهم میکند و به طور عملی، این پژوهش برای آمادهسازی کودکان پیشدبستانی در مراحل اولیه و ارزیابی در مرحله بعدی مفید و آموزنده خواهد بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه مورد استفادهی مسئولان مدارس پیشدبستانی و سیاستگذاران آموزشی است. |
کد مقاله | 48223 |
تعداد بازدید | 48 |
|