• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین مؤلفه‌‌های تعیین‌ کننده‌ تصمیم‌گیری فرزندآوری در زنان و مردان سنین باروری: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 21
نویسنده نادیا جلال رزاقی - خدیجه حاجی میری - مینا هاشمی پرست
مشخصات نشریه  حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 99
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 280-260
کلید واژه فرزندآوری  باروری  فرزندآوری خانواده  سنین باروری  زنجان (شهرستان)  مطالعه کیفی  کم‌فرزندآوری  زنان سنین باروری  گرایش به فرزندآوری  تصمیم به فرزندآوری  کاهش فرزندآوری  زنان دارای همسر  گرایش به باروری  فرزندخواهی  تصمیم‌گیری باروری  زنان زنجانی  مردان زنجان  بی میلی به فرزندآوری  کاهش تمایل به فرزندآوری  عوامل فرزندآوری  مردان سنین باروری  
چکیده زمینه و هدف: در طی سال‏ های اخیـر، تغییرات گسترده‏ ای در روند فرزندآوری خـانواده‏ ها ایجـاد شـده، به ‏طوری که تمایل به فرزندآوری و داشتن فرزندان بیش‏تر در میان خانواده ‏های ایرانی با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین مؤلفه ‏های تعیین ‏کننده‏ تصمیم ‏گیری فرزندآوری در زنان و مردان سنین باروری انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‏ کنندگان تعداد 19 نفر از زنان و مردان همسردار سنین باروری ساکن شهر زنجان بودند که در سال 1402 به روش نمونه ‏گیری هدفمند و با رعایت اصل حداکثر تنوع، انتخاب و پس از کسب رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند. داده‏ ها با استفاده از مصاحبه‏ های نیمه ساختار یافته انفرادی تا زمان رسیدن به اشباع نظری گردآوری و به طور همزمان تحلیل شد. برای مدیریت تحلیل داده‏ های متنی از نرم‌افزار MAXQDA نسخه ۲۰۲۰ استفاده شد.
یافته‌ها: در طی فرآیند استقرایی تحلیل داده‏ ها، هفت طبقه اصلی شامل الگوپذیری اجتماعی، بازاندیشی مدرن در ساختار خانواده، مقتضیات اجتماعی و اقتصادی، دغدغه‏ های نوین فرزندپروری، مسؤولیت‏ گریزی و آسایش طلبی، تجارب پیشینه ناخوشایند و چالش‏ های سنی به عنوان مؤلفه‏ های تعیین‏ کننده‏ تصمیم‏ گیری فرزندآوری استخراج شد. طبقه مقتضیات اجتماعی و اقتصادی با 505 کد باز بیش‌ترین مفهوم تکرارشونده در تمام مصاحبه‏ ها بود.
نتیجه‌گیری: هنجار شدن کم فرزندی در جامعه و تغییر ارزش‏ ها و نگرش‏ های افراد در راستای معنای فرزند از یک سو و معضلات اقتصادی و اجتماعی از سوی، دیگر افراد را به سوی کم فرزندخواهی سوق داده است. همچنین کم فرزندخواهی پاسخی است به گرایش‌های فردگرایی زنان و مردان و گریز از دغدغه‏ های فرزندپروری.

کد مقاله 48214
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397