• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سازگاری زناشویی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2
تعداد صفحات 9
نویسنده مهدیه سرحدی
مشخصات نشریه  غدد درون ريز و متابولیسم ایران شماره 1 پیاپی 127
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1402
محدوده صفحات 24-16
کلید واژه دیابت  سازگاری زناشویی  دیابت نوع 2  رویکرد شناختی رفتاری  بیماران دیابتی  
چکیده مقدمه: دیابت یک بیماری متابولیک مزمن می‌باشد که تأثیر عمیقی بر زندگی زوجین دارد. به همین دلیل؛ استفاده از مداخله‌ها و آموزش‌های مبتنی بر رویکردهای روان‌شناختی در زوجین ضرورت دارد. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی رفتاری بر سازگاری زناشویی زوجین به دنبال ابتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر از بیماران و همسران بیماران مبتلا به دیابت نوع دو به‌صورت در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برای گروه مداخله برنامه آموزش زوجی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری اجرا شد. مشارکت‌کنندگان هر دو گروه با مقیاس سازگاری زناشویی قبل و بعد از مداخله ارزیابی شدند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات سازگاری زناشویی زوجین در تمامی ابعاد و نمره‌ی کلی سازگاری زناشویی در پس‌آزمون، در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد است. آزمون ANCOVA نشان داد که این تفاوت‌ها از نظر آماری معنی‌دار می‌باشد (0/001 ≥ p).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده تأثیر معنادار آموزش خانواده به شیوه‌ی شناختی ـ رفتاری بر سازگاری زناشویی زوجین مبتلا به دیابت نوع دو می‌باشد و مشاوران و درمانگران می‌توانند از این روش جهت بهبود کیفیت روابط زوجی استفاده نمایند.

کد مقاله 48211
تعداد بازدید 19

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397