عنوان | اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر نگرانی و تابآوری دختران آزار دیده جنسی (با تأکید بر فرهنگ) |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 90-75 |
کلید واژه | فرهنگ نگرانی اردبیل ذهن آگاهی آزاردیدگی آزاردیدگی جنسی تابآوری آموزش ذهن آگاهی آزاردیده جنسی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر نگرانی و تاب آوری دختران آزار دیده جنسی با تاکید بر فرهنگ بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران آزاردیده جنسی بود که به مرکز استاد شهریار اردبیل در سال 1401 مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور 30 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. و برای ابزار ارزشیابی از پرسشنامه نگرانی مایر و همکاران (1990) و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 هفته تحت آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت قرار گرفت، و پس از خاتمه جلسات مرحله پیگیری دو ماه بعد انجام شد و در این مدت بر گروه گواه مداخله انجام نگرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از مقایسه پس آزمون دو گروه، حاکی از این است که نمرات پس آزمون نگرانی و تاب آوری گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری دارد (01/0 = P). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گزارش کرد که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر نگرانی و تاب آوری دختران آزار دیده جنسی اثربخش بود و این نتیجه تا مرحله پیگیری تدوام داشت. |
کد مقاله | 48175 |
تعداد بازدید | 46 |
|